Máte také office syndrom? | Domácnost | Trendy zdraví

Hlavní strana » Domácnost » Článek

Máte také office syndrom?

6. 4. 2018

Moderní technologie nám v mnohém usnadňují život, mimo jiné i ten pracovní. Většina z nás tráví velkou část pracovního dne usazena před monitorem počítače, odkud vyřizuje všechny své pracovní povinnosti. V Česku má sedavé zaměstnání přes 70 % lidí a není náhoda, že většina z nich trpí bolestmi zad. Daní za naše pohodlí je také zvýšené riziko některých vážných onemocnění, např. nadváha, osteoporóza a srdečně cévní choroby.

Bolesti páteře a hlavy ze sedavého zaměstnání

Nejčastější příčinou bolesti zad jsou nesprávné návyky životního stylu a špatné držení těla. Týká se to až tří čtvrtin všech případů. Zpozornět by měli především ti, kdo mají sedavé povolání a většinu pracovního dne tráví sezením na kancelářské židli před obrazovkou počítače. Hrbením se v nepřirozené pozici se dlouhodobě namáhá páteř a vznikají tak vleklé a někdy i chronické bolesti. Pokud sedíte shrbeni nad pracovním stolem, páteř a meziobratlové ploténky jsou zatěžovány na 270 %. Nejúčinnější prevencí je každodenní pohyb, ideálně 3× týdně hodina. Avšak najít si čas na zařazení pohybu do denního harmonogramu právě bývá pro pracovně vytížené jedince velkým problémem. Když už se přimějí k návštěvě posilovny, mnohdy si ještě nevhodnou skladbou cviků a neúměrnou zátěží problém prohloubí.

Kde vám poradí?

K prevenci i řešení bolestí zad je potřeba optimální kombinace pohybu, fyzioterapie a výživy. To vše nabízí sportovně zdravotní centrum TEIT FITLAB v Praze 4, které kombinuje péči o zdraví a sport a přistupuje ke svým klientům zcela individuálně. Odstraňování vad držení těla a nesprávné pohybové stereotypy jsou základním pilířem odborných tréninků. V TEIT učí provádět přirozené lidské pohyby co nejefektivněji a učí klienty, jak si při zvyšování své kondice neubližovat.

Fyzioterapeutické metody zde propojují s moderními tréninkovými programy, skupinovými i individuálními a pokud je zájem, poradí i s výživou. Ta je často opomíjena a přitom nemalou měrou ovlivňuje výkon každého z nás.

S pohybovou pasivitou stoupá riziko zdravotních problémů

Některé zahraniční studie opakovaně prokázaly spojitost mezi nadměrným sezením a větším rizikem předčasného úmrtí, a to dokonce i po vyloučení tradičních faktorů jako kouření, vysoký krevní tlak, vysoká hladina cholesterolu či nesprávná výživa. Zpozornět by tedy měli hlavně ti, kteří z pracovních důvodů tráví mnoho hodin denně u počítače a k tomu ve volném čase rádi vysedávají u televize nebo ho tráví pasivním odpočinkem na pohovce. Dopad pravidelného dlouhodobého sezení na naše zdraví je nesporný. Vede k pomalejšímu spalování tuku, snižuje hustotu kostní tkáně, negativně ovlivňuje hladinu krevního cukru a cholesterolu a zužuje průměr cév, čímž zvyšuje krevní tlak a tím i riziko vzniku nemocí srdce a zhoršuje kvalitu spánku. Pravidelně cvičící lidé mají z dlouhodobějšího hlediska svěžejší paměť, jsou psychicky odolnější, kreativnější a dokážou rychleji reagovat.

Jak se nám usíná, jak se nám vstává?

Každý zná pocit po ránu, když se špatně vyspí, probudí se s bolestí zad, je unavený a celý den pak nestojí za nic. Když se ale zadaří, jsme plni energie, stihneme spoustu věcí a máme dobrou náladu. Nejen dostatek spánku, ale především kvalitní postel je pro zdravý spánek zásadní. Pokud se máte rádi, zamyslete se na čem a kde spíte a zvažte, zda by nebylo dobré se odměnit kvalitnějším vybavením. Pořádná matrace do postele je jedna z položek, na které se nevyplatí šetřit. Bez nadsázky je ve hře vaše zdraví a to máte jen jedno.


publikováno: 6. 4. 2018, v rubrice Domácnost
Štítky: bolest, záda, zaměstnání

Další články v rubrice Domácnost:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+