Neničte si záda vánočním úklidem | Domácnost | Trendy zdraví

Hlavní strana » Domácnost » Článek

Neničte si záda vánočním úklidem

5. 12. 2018

Od opakovaných a častých bolestí zad je možné si pomoci jen dlouhodobou léčbou a prevencí, tedy správným vykonáváním každodenních činností, aktivním životním stylem a dlouhodobým vyživováním poškozených nervů zad. Možná pro vás bude novinkou, že svým zádům můžete uškodit i při předvánočním úklidu.

Neničte si zbytečně záda

Věděli jste, že vaše záda musí při některých činnostech zvládat až 270 % zatížení? Stačí maličkosti, například i to, že kyblík s vodou zdviháte nesprávným způsobem. Stejně tak při utírání prachu, vysávání nebo umývání oken dostávají vaše záda zabrat více než je nutné. Opakované bolesti zad jsou tak výsledkem toho, jak se k našim zádům chováme.

Základní pravidlo: Rovná záda a jedna noha vpředu

Naše záda dostávají nejvíce zabrat při domácích činnostech, jejichž rozsah a intenzita se stupňují spolu s přicházejícími svátky. Chcete-li zvládnout předvánoční úklid bez bolesti zad, přinášíme vám několik základních rad, jak na to: Pokud vysáváte, myjete okna, žehlíte nebo vaříte, snažte se mít záda co nejvíce rovná. Odborníci též doporučují stát s jednou nohou mírně vpředu nebo vzadu, případně s jednou nohou položenou na podložce. Tak můžete přenášet váhu z nohy na nohu a šetřit si záda před zbytečným přetěžováním.

  • Pokud musíte zvedat těžké předměty, sehněte se do mírného podřepu a váhu zvedněte. Dejte si pozor na to, abyste při zvedání neměli ohnutá záda. Největší ranou pro vaše záda je, když zvedáte a přesouváte těžké předměty rotací, tedy z boku před sebe.

Při zvedání lehkých předmětů si předkročte jednou nohou vpřed, abyste hmotnost zdvihali více do nohou než zády.

Velký nákup si ideálně rozdělte do dvou tašek a záda zkuste držet narovnaná. Co dělat s náhlou bolestí?

  • Pokud vás záda během úklidu přece jen chytla, nečekejte, až bolest ustoupí. Pomáhá klidový režim, který je rozhodující, tělo totiž potřebuje klid a prostor na autoreparační proces. Nesnažte se velkou blokádu za každou cenu rozhýbat – pro organismus to může znamenat jen další stres a hrozí větší zablokování. Důležitý je i dostatek tekutin, k tišení bolesti můžete využít i analgetika, bolest pak většinou odezní. Někdy se tak ovšem stane pouze na určitý čas, je proto důležité akutní bolest nezanedbávat a léčit dostatečně, aby později nepřešla do chronického stadia. Pokud klidový režim ani prášky proti bolesti nepomohou, potíže se nelepší a objeví se teplota, raději navštivte praktického lékaře, který poradí vhodnou léčbu.

Vyzkoušejte suché teplo

Říká se, že při akutních bolestech zad může ulevit i horká sprcha a v ní opatrné protahování či lázeň s rozmarýnovým extraktem, problémy se tím ale mohou naopak spíše zhoršit. Mokré teplo sice přináší krátkodobou úlevu, po ukončení aplikace horké vody ale dochází k opětovnému stažení svalů a blokáda (zánět) se může ještě prohloubit.

Lepší variantu představuje tzv. suché teplo, které zaručí pomalé povolování strnulých a stažených svalů, díky čemuž akutní blokáda postupně odezní. „Na bolavou oblast aplikujte nahřátý otrubový polštářek, elektrickou dečku nebo kožený pás – tzv. kočku. Krátkodobě lze užít také nesteroidní antirevmatikum, např. ibuprofen, v kombinaci s vitamíny B ve vysokých dávkách“, říká MUDr. Hynek Lachmann, neurolog z FN Motol. Dobrou pomocí vám při akutní bolesti bude také složený, v mikrovlnce nebo na topení nahřátý ručník, elektrická dečka či nahřívací lahev.

www.bezbolesti­zad.cz


publikováno: 5. 12. 2018, v rubrice Domácnost
Štítky: bolest, záda

Další články v rubrice Domácnost:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+