Vidíte s brýlemi při řízení špatně potmě a za deště? Nové brýlové čočky vše vyřeší | Domácnost | Trendy zdraví

Hlavní strana » Domácnost » Článek

Vidíte s brýlemi při řízení špatně potmě a za deště? Nové brýlové čočky vše vyřeší

18. 2. 2016

Asi bude každý souhlasit s tím, že pro nositele brýlí je řízení auta problematičtější a více stresující než pro ty, kteří mají zrak v pořádku. Nové brýlové čočky DriveSafe od předního výrobce Carl Zeiss jsou řešením pro brýle na celodenní nošení, navíc s přidanou hodnotou většího komfortu a tedy i bezpečnosti pro nositele brýlí při řízení automobilu. Jak zlepší vidění?

Lepší vidění během zhoršených světelných podmínek

Zornička v oku reaguje na světelnou intenzitu přicházející z venku, především na světlo přímo dopadající na oko. Za denního světla je průměr zorničky malý, v noci se naopak zvětšuje. Během zhoršených světelných podmínek (tzv. mesopické podmínky), například během stmívání, deště, zatažené oblačné oblohy se průměr zorničky stále mění a oko tak obtížněji vnímá prostor a odhaduje vzdálenost.

Nová Luminance Design® Technology bere v úvahu různé světelné podmínky a měnící se velikost zorničky tak, aby zlepšila koncept brýlí k dosažení přirozeného vidění při různých intenzitách osvětlení. Tato inovace počítá s velikostí zorničky primárně pro řízení při zhoršených světelných podmínkách, a podle toho je i volen charakter tzv. optimalizačního algoritmu. Výsledkem je, že uživatelé brýlí s touto inovací mají lepší vidění při zhoršených světelných podmínkách.

Oslnění

Oslnění způsobují zejména výkonné xenonové a LED světlomety automobilů. Na jednu stranu zpříjemňují jízdu za tmy či ve zhoršených viditelnostních podmínkách, neboť svítí jasněji a intenzivněji, ovšem na druhé straně výrazně oslňují protijedoucí řidiče. Nejvíce přitom oslnění způsobuje modrá část světelného spektra, na němž jsou nové, výkonné světlomety postaveny.

Nová čočka DriveSafe je proto vybavena speciálním povrchem DuraVision DriveSafe účinnou antireflexní vrstvou, která eliminuje propustnost modré části světelného spektra. Snižuje tak riziko nežádoucího oslnění až o 64 procent.

Přesné vidění silnice, palubní desky a zrcátek

Abychom zjistili, jak během jízdy řidiči využívají zrak, co sledují nejčastěji, provedly se nezávislé testy, realizované ve spolupráci s Výzkumným ústavem automobilového strojírenství a automobilových motorů (FKFS) ve Stuttgartu.

Řidiči během jízdy upírají zrak takto:

• 97% času sledují vozovku před svým automobilem

• 2% času sledují palubní desku automobilu

• 1% času věnují střídavému sledování do zpětných zrcátek

Řidiči během řízení musí vynakládat vysokou míru soustředění a pozornosti, musí sledovat dění na vozovce před sebou i vzadu, případně v okolních pruzích či v protisměru. Potřebují mít velký rozhled po vozovce a zároveň sledují i palubní desku a pomocí zpětných zrcátek kontrolují dění kolem sebe, což vyžaduje v krátkých časových úsecích měnit zaostřování na rozdílné vzdálenosti. To je náročné zejména pro nositele multifokálních, tedy progresivních brýlových čoček.

Aby brýle umožnily rychle přeostřit ze silnice na palubní desku a zrcátka, vývojáři společnosti Carl Zeiss optimalizovali zóny pro vidění na dálku a střední vzdálenost tak, aby řidič s brýlemi nemusel sám pohyby hlavou regulovat optimální úhel pohledu. Ve výsledku to znamená o 43 procent širší zónu na střední vzdálenosti pro snadnější přeostření mezi palubní deskou a zpětnými zrcátky a současně o 14 procent širší zónu na vidění do dálky pro rozšířený výhled na vozovku. Zóna určená na vidění na blízko je zároveň ideálně přizpůsobená každodenním činnostem.

Pozor! s očima bychom se měli odborníkům svěřit alespoň jednou za dva roky.

www.zeiss.cz


publikováno: 18. 2. 2016, v rubrice Domácnost
Štítky: auto, muž

Další články v rubrice Domácnost:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+