Co je dobré jíst a nejíst při artróze? | Medicína | Trendy zdraví

Hlavní strana » Medicína » Článek

Co je dobré jíst a nejíst při artróze?

5. 9. 2014

Kloubní onemocnění osteoartróza se vyskytuje především v pozdějších letech, její vznik a vývoj můžeme však ovlivnit již v poměrně útlém věku svým životním stylem. Důležitá je mj. dostatečná a správná výživa tkání pohybového aparátu, díky které můžeme onemocnění předejít nebo zmírnit jeho projevy.

Příčiny a projevy osteoartrózy

Příčin bolestí kloubů způsobených osteoartrózou může být hned několik. Genetické dispozice, poruchy metabolismu, zlomeniny kloubů, opakované drobné úrazy při sportu nebo fyzické práci či stereotypní zátěž kloubů. Nepříjemné bolesti ale může způsobovat také nadváha, zhoršená činnost ledvin nebo chybné postavení kloubů – kolena do X nebo nohy do O.

Poprvé se onemocnění může projevit již v relativně mladém věku, již po 20. roce života. Jde o selhání obnovy kloubní chrupavky. Poškození kloubů osteoartrózou je tím větší, čím více zatěžujeme své klouby sportem či nevhodným pohybem. Onemocnění lze rozpoznat podle několika příznaků. „Mezi nejvýraznější patří především bolest a ztuhlost kloubů při zátěži, citlivost na chlad a počasí, bolesti svalů, výrazné zhoršení pohyblivosti nebo dokonce i bolesti během noci. Typická je také tzv. startovací bolest a ztuhlost, která vzniká především ráno po probuzení, případně po jiném delším klidu“ vysvětluje MUDr. Pavel Drbal.

Výživa při osteoartróze

Ke vzniku kloubních potíží dochází častěji u jedinců, jejichž strava neobsahuje dostatek antioxidantů (selenu, zinku, vitaminů A, C, E). Vitaminy je proto vhodné doplnit konzumací vybraných potravin, které vašemu tělu dodají všechny důležité látky.

Vitamin A můžete doplnit především konzumací jater (ne v těhotenství), mrkve, meruněk, manga, sladkých brambor a ananasového melounu. Všechny tyto potraviny jsou vynikajícími zdroji beta-karotenu, z něhož si tělo vitamin A samo vyrábí. Bohatým zdrojem vitaminu C jsou červené a žluté papriky, kiwi, pomeranče, kadeřávek, zelí, šípky a černý rybíz. Vitamín E se nachází v avokádu, ořeších, slunečnicových semenech a olivovém oleji. Selen najdete ve všech druzích ryb, mase, celozrnném pečivu, obilninách, vejcích a pivovarských kvasnicích.

Výživa by měla obsahovat nejenom dostatek vitaminů, ale i bílkovin, zejména kolagenu, který je základní stavební látkou kostí, chrupavek, kloubního pouzdra, vazů a šlach. Kolagen je nejlepší dodávat ve formě kolagenních peptidů, kterých by mělo být v denní dávce 3000 až 10000 mg. Kolagenní peptidy dodávají stavební látky, přinášejí informace a tím stimulují tvorbu vlastního kolagenu, který tvoří 30 % všech tělních bílkovin.

Ryby proti zánětům

Potrava osob, které často trápí zánětlivá onemocněni kloubů, by měla navíc ještě obsahovat potraviny s obsahem nenasycených mastných kyselin, neboť účinkují proti zánětům (losos, makrela, sardinky, pstruh a podobně). Zánět může tlumit i rybí tuk. Na druhé straně se doporučuje vysadit brambory a ostatní lilkovité plodiny, jako jsou rajčata, lilek atd. Pokud se ale lilkovitých plodin nedokážete úplně vzdát, doplňte je kmínem, který eliminuje škodlivé účinky solaninu z brambor. Rajčata by měla být vybírána spíše od tuzemských pěstitelů, kteří sklízejí rajčata zralá, zatímco dovozová rajčata jsou sklízena zelená s vysokým obsahem tomatinu a jejich dozrávání je řízeno chemicky.

Úleva pro klouby

Dalším a důležitým faktorem, který může mít na naše klouby velmi negativní vliv, je stres. Když se svaly upnuté k bolestivému nebo vysazenému kloubu křečovitě stáhnou, zabrání tak návratu kloubu do správné polohy. Ve stresu mohou svaly navíc ztuhnout a tím se celý stav dále zhorší. Napětí lze uvolnit masáží, pomáhá také správné držení těla. K omezení negativního vlivu, který stres přináší, je vhodná třezalka, lecithin, hořčík a vitamin B.

Jak se o své klouby starat zodpovědně?

Genetické dispozice si nevybíráme, ale to, jak se ke svým kloubům chovat, ovlivnit můžeme. Ideálním řešením, jak se o své klouby starat a dopřát jim dostatečnou výživu, jsou doplňky stravy, jejichž hlavní účinnou látkou jsou kolagenní peptidy. Kolagen totiž tvoří až 70 procent sušiny kloubních chrupavek a je základní stavební bílkovinou, která tvoří pojivové tkáně našeho pohybového aparátu. Vědci přišli na to, že kolagen nelze ve výživě tkání kloubů nahradit jinak než jedinou látkou – opět samotným kolagenem. Jedině tak se pojivová tkáň může správně vyvíjet a následně tak může mnohem lépe odolávat přetěžování, aniž bychom v budoucnu museli řešit zdravotní následky.

TIP:

GELADRINK Forte obsahuje kolagenní peptidy a podporuje syntézu kloubního kolagenu, glukosamin s chondroitin sulfáty a antioxidanty, které příznivě ovlivňují vlastnosti kolagenu a chrání pojivové tkáně před destrukcí peroxidovými radikály.

www.orling.cz


publikováno: 5. 9. 2014, v rubrice Medicína
Štítky: artróza, bolest, klouby

Další články v rubrice Medicína:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+