Jak se bránit proti nenápadnému zabijákovi jménem cukrovka | Medicína | Trendy zdraví

Hlavní strana » Medicína » Článek

Jak se bránit proti nenápadnému zabijákovi jménem cukrovka

14. 11. 2018

Máte pár kilo navíc, nebo spíše více než jen pár? Brní vás nohy a máte problém s rovnováhou a koordinací? Trpíte na paradentózu? Cítíte se stále unavenější a musíte si dát poledního „šlofíka“, abyste vůbec mohli fungovat? Nebo se vám třeba zhoršil zrak? Zmíněné příznaky většinou přisuzujeme přirozenému procesu stárnutí. Často nad nimi mávneme rukou nebo smířlivě pokrčíme rameny s tím, že už prostě nejsme nejmladší. Ale možná netušíte, že máte cukrovku! Zajděte do některé z lékáren BENU, kde nabízejí screening diabetu. Cílem je jak odhalení nediagnostikovaných diabetiků, tak i kontrola hladiny cukru v krvi u stávajících pacientů. Měření si může provést každý sám pod odborným dohledem lékárníka, stačí jedno píchnutí do prstu.

Každý třetí neví o své nemoci

Lidé s nenápadnými problémy mohou patřit mezi jednu třetinu neodhalených diabetiků v České republice. Každý třetí potenciální pacient v Česku totiž o své nemoci netuší. A možná neví ani to, že právě cukrovka je šestou nejčastější příčinou úmrtí ve světě.

Pozor na infarkt

Diabetici nejčastěji umírají na kardiovaskulární onemocnění, tedy na infarkt, mrtvici či na selhání ledvin. Hrozí jim také oslepnutí a ztráta končetin. Za posledních 40 let je počet pacientů s cukrovkou více než čtyřnásobný. Zjistit, jakou máte hladinu cukru v krvi a zda nejste také v ohrožení, můžete velice snadno a zdarma, například ve vybraných lékárnách BENU. Cukrovce navíc lze ve většině případů poměrně snadno předejít. Máme pro vás hned pět rad, jak se proti tomuto tichému zabijákovi bránit.

Kapka krve může zachránit život

Osudová kapka krve z prstu sice uspala Růženku i s celým královstvím, vám ale může zachránit život. Změřte si hladinu krevního cukru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste. Měření si můžete provést sami a zdarma pod odborným dohledem lékárníka ve vybraných lékárnách BENU. Stačí jedno píchnutí do prstu. „Pacient si mírným stlačením vytvoří kapičku krve, která se nabere na testovací proužek glukometru. Po vpichu se pokožka vydezinfikuje. Výsledky z glukometru lékárník pacientovi zapíše do speciální karty a vysvětlí. Celé to trvá řádově pár minut,“ vysvětluje PharmDr. Ivana Lánová, vedoucí BENU Lékárny v Mladé Boleslavi. Jedním dechem však dodává, že stanovit komplexní diagnózu může u pacienta pouze lékař. Za poslední rok o měření glykémie v BENU požádalo 6 500 lidí, z čehož 14 % pacientů byla naměřena vyšší hladina cukru v krvi – tedy každému sedmému.

Vynechte sádlo

Je to ohraná písnička a milovníci pravé české tučné kuchyně ji neradi slyší. Přesto se odborníci shodují, že jedním z nejlepších preventivních opatření je zdravé stravování. Vědci zjistili, že osm z deseti případů onemocnění nejčastějšího typu cukrovky se dá předejít změnou životního stylu. Pro začátek stačí, když živočišné tuky nahradíte rostlinnými.Pro naše zdraví jsou důležité bílkoviny a v omezeném množství i sacharidy. Živočišných tuků bychom však měli konzumovat co nejméně. Tuky by obecně neměly přesáhnout 30 % našeho denního energetického příjmu. Místo bůčku tedy upřednostněte libové bílé maso a na celozrnný chléb si namažte např. tvarohovou pomazánku. Doporučuje se omezit příjem obilovin, včetně rýže, brambor a kukuřice. Ideální je nedopřávat si moc sladkostí a dodržovat pravidelný pitný režim. Průměrně bychom měli vypít 2 – 3 litry tekutin denně, ideálně těch neslazených.

Choďte, choďte a choďte

Pokud se chcete vyvarovat diabetu, udržujte se v kondici. Nemusíte se rovnou přihlásit na maraton, stačí do každodenních aktivit zařadit trochu pohybu. Jestliže do práce jezdíte hromadnou dopravou, vystupte o zastávku dříve a zbytek dojděte po svých. Místo výtahu se naučte občas chodit po schodech. Jezdíte do obchodu či práce autem? Vyměňte ho za kolo nebo koloběžku. Ač se vám leckdy jednoduše nechce, zkuste se překonat. Vědci totiž zjistili, že pokud snížíte tělesnou hmotnost o jeden kilogram, poklesne riziko onemocnění diabetem o 16 %. Ještě lépe pak uděláte, když alespoň jednou týdně svůj oblíbený televizní pořad vyměníte za procházku. Nejvyšší riziko obezity totiž podle výzkumů hrozí lidem, kteří tráví větší čas sledováním televize a domácím vysedáváním.

Pozor na slazené pití

Může se to zdát jako maličkost, ale právě tyto naše drobné zlozvyky nám mohou ubližovat více, než si uvědomujeme. Jestliže si v restauraci k obědu obvykle dáváte slazené pití, zkuste příště raději poprosit o čistou vodu s citronem. Na pultech obchodů se také dají pořídit pramenité ochucené vody bez cukru i sladidel, např. Toma Neslazená. Právě v těchto drobných změnách, které vás nestojí zase tolik přemlouvání, se může skrývat recept na zlepšení vašeho zdravotního stavu. Jestliže vypijete jeden slazený nápoje denně, můžete zvýšit riziko rozvoje cukrovky o 25 % v porovnání s pitím jednoho slazeného nápoje měsíčně. Jinými slovy, čím méně slazených nápojů vypijete, tím větší máte šanci v boji s cukrovkou. Obecně se nedoporučuje nahrazovat vodu slazeným pitím. Zároveň se snažte vyhýbat fruktóze, která je ve slazených pitích často přítomna.

Kam nechodí slunce, tam chodí lékař

Ne nadarmo se říká, že kam nechodí slunce, tam chodí lékař. Známé lidové přísloví, které známe od svých babiček, bylo vědecky potvrzeno. Dnes už víme, že vitamín D je pro naše zdraví velikým pomocníkem. Dle studií může mít vitamín D vliv na téměř každou buňku v těle, receptory tohoto vitamínu byly totiž nalezeny téměř v každém druhu lidských buněk. Slunce je tedy opravdu lékem na všechno. Je vhodné se pravidelně vystavovat zdravému množství slunečního záření na co největší ploše kůže. Jakmile své tělo vystavíte přímému UV záření, obstaráte si až 20.000 jednotek vitaminu D denně. Krom obecné prevence proti nemocem dokáže vitamin D potlačit určité buňky imunitního systému, které mohou sehrát roli při rozvoji cukrovky. Pokud se neradi sluníte, můžete si pořídit vitamín D v podobě doplňku stravy.


publikováno: 14. 11. 2018, v rubrice Medicína
Štítky: diabetes, lékárna

Další články v rubrice Medicína:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+