Víte, proč vás bolí záda? | Přírodní léčba | Trendy zdraví


Víte, proč vás bolí záda?

5. 3. 2018

S bolestmi zad se většina z nás setkala alespoň jedenkrát v životě. Bývají dokonce častější než bolesti hlavy a mohou se vyskytovat v každém věku. Kdo někdy trpěl dlouhodobějšími problémy zad, zajisté ví, jak nepříjemná tato bolest dokáže být. Už drobné změny v životním stylu však mohou páteři spolehlivě ulevit.

Ochablé zádové svalstvo

V dnešní době sedavého způsobu života trápí bolesti zad až 80 % populace. Příčiny tohoto onemocnění se přitom různí. Největší vliv na bolesti zad mají zejména špatné životní návyky a ochablé zádové svalstvo. V menším počtu případů se pak jedná o závažnější onemocnění páteře nebo vnitřních orgánů.

Proč nás bolí záda a co s tím?

  1. Špatné držení těla – jedná se o špatný životní návyk, který se zpravidla formuje již v dětství. V dospělosti je možné držení těla zdokonalovat pomocí fyzioterapie a posilováním břišních i zádových svalů.
  2. Nevhodná obuv – vysoké podpatky, ani ploché podrážky nedělají páteři dobře. V příliš vysokých podpatcích dochází k nesprávnému namáhání kloubů a vazů. Plochá podrážka pak nohu dostatečně nefixuje a dochází ke hroucení klenby chodidla. Ideální je proto obuv střídat a nosit široké a nižší podpatky.
  3. Prochladnutí – stejně jako mohou nastydnout vaše dýchací cesty, mohou nastydnout i vaše záda. V zimních měsících by se proto mělo méně dbát na módní trendy a chránit svá záda teplým spodním prádlem.
  4. Špatné sezení – zejména při práci u počítače má mnoho lidí tendenci ulevovat svým zádům špatným držením těla. Při sezení by však kolena měla být ohnuta do pravého úhlu a záda se opírat celou plochou o opěradlo. Monitor by měl být nastaven přímo proti očím.
  5. Přehnaná nebo nedostatečná aktivita – absence pohybu a sportovních aktivit vede k ochabnutí svalů, zkracování šlach a v některých případech i osteoporóze. Při opačném extrému je však tělo zatěžováno a při špatné výživě kloubů a svalů dochází k jejich degeneraci. Nejlepší je v tomto případě volit zlatou střední cestu.
  6. Nadváha a špatný životní styl – usazování tukových zásob v těle a nedostatek pohybu má negativní dopad také na naše klouby a svaly. Tělo je nadměrnou vahou přetěžováno a pohyb se stává obtížný, v některých případech i nemožný. Dbát bychom proto měli na dostatečný přísun zeleniny, ovoce a dostatek pohybu. Zapomínat bychom neměli ani na dostatečný přísun důležitých minerálních látek, jako je vápník a hořčík, které se podílejí na tvorbě kostního minerálu. Odborníci doporučují náš jídelníček doplnit také o doplňky stravy s obsahem kolagenních peptidů (např. Geladrink), které jsou nezbytné pro pevnost chrupavek a kloubních tkání.
  7. Stres – dlouhodobý stres nutí člověka své tělo chránit, a proto se uchyluje k nepřirozenému postoji. Nervová soustava je při stresu přecitlivělá a tudíž také náchylnější ke vnímání bolestí.
  8. Nošení kabelek – módní trend nošení příručních kabelek se bohužel podepisuje i na našem zdraví. Tahání těžkých tašek v jedné ruce nebo přes rameno přetěžuje pouze jednu stranu a učí tělo špatnému držení, které je pak velmi složité odnaučit.
  9. Náročná fyzická práce – nebezpečná pro záda je zejména v dlouhodobých případech, kdy je páteř opakovaně přetěžována. Jednostranné úkony a rotace jsou pak příčinami chronických bolestí.

publikováno: 5. 3. 2018, v rubrice Přírodní léčba
Štítky: bolest, cvičení, záda

Další články v rubrice Přírodní léčba:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+