Zadržování vody v těle potrápí hlavně v létě | Přírodní léčba | Trendy zdraví


Zadržování vody v těle potrápí hlavně v létě

23. 8. 2019

„To není nadváha, zadržuji moc vody a tu nezhubnu.“ S tímto tvrzením se ve své poradně setkává nejeden nutriční terapeut. Své o tom ví i Martina Dvořáková, hlavní výživová poradkyně KetoDiet. Obracejí na ni především ženy, kterým se nedaří zhubnout. Zadržování vody ale není jen o váze, ale i oteklých končetinách a celulitidě. Do jaké míry zásoby vody v těle ovlivňují hubnutí a mají obézní lidé opravdu více vody v tkáních? A proč nás otoky trápí hlavně v létě?

Za vším hledej vodu? Ne tak docela

Pravidelný pohyb, menší kalorický příjem, ale stejně ne a ne zhubnout. Po přezkoumání všech návyků často lidé dojdou k závěru, že zadržují vodu. Ženy často argumentují hormonální antikoncepcí, všichni pak antidepresivy, léky na vysoký tlak nebo kortikosteroidy. „Je pravda, že některé léky mohou ovlivňovat hospodaření organismu s vodou. Musíme si však uvědomit, že léky nebo hormonální výkyvy, např. u žen vyvolané menstruačním cyklem, dokáží ovlivnit pouze určité množství tekutin. Z celkového objemu vody je to necelých 1,5 %. Problém tak často bývá jinde,“ vysvětluje Martina Dvořáková.

Vodu najdete ve svalech, ne v tucích

Málo známým faktem podle Martiny je, že se voda drží ve svalech a není vázaná na tuky. Zadržování vody proto paradoxně trápí více štíhlejší, sportovní typy. Obzvláště v létě, kdy tělo ztrácí velké množství vody pocením a snaží se udržet si zásoby zbylé vody. Z toho důvodu jsou k zadržování vody náchylní i sportovci, kteří během tréninku málo pijí a hodně se potí. Stav nezlepší ani dlouhé sezení, ať už v kanceláři nebo v dopravních prostředcích při cestě na dovolenou.

Nastolte rovnováhu vodou a bylinkami

Na tabletky z lékárny raději zapomeňte. Než se pustíme do boje s nadváhou, měli bychom si nejdřív ověřit, jestli je způsobená opravdu vodou. K tomu slouží měření InBody, které je dostupné po celé republice u výživových poradců nebo ve vybraných fitness centerech. „Často nám toto měření ukáže, že se jedná o tuk, a ne o svaly a na ně vázanou vodu. Pokud bychom se do nějaké odvodňovací kúry pustili a měli přitom vody dostatek, mohli bychom její množství snížit na pro organismus stresující hodnotu. Tělo by reagovalo zadržováním vody a teprve pak bychom měli problém,“ varuje Martina a dodává: „Pokud je ale vody v těle opravdu hodně, doporučuji vylepšit stravovací návyky.

Pijte dostatek čisté vody, aby tělo nemělo tendenci ji zadržovat

Pitný režim je naprosto klíčový. Vyhněte se rychlým cukrům a nadbytku soli – obě tyto složky potravy zvyšují podíl vody v těle. Naopak je dobré zařadit potraviny bohaté na draslík, který snižuje hladinu sodíku v těle a na něj vázané molekuly vody. Vhodná jsou rajčata, avokádo, špenát, ořechy a některé druhy ryb, např. treska a tuňák. Z bylinek zkuste slabý březový nebo kopřivový čaj. Různým doplňkům stravy z lékárny na podporu odvodnění se raději vyhněte. Často jsou příliš silné a mohou tělu ještě více uškodit než pomoci.“ Pokud jsou hodnoty vody ve vašem těle i přesto vysoké, je čas navštívit lékaře, aby vyloučil poruchy lymfatického systému, onemocnění ledvin nebo srdeční choroby. Právě tyto nemoci mohou být příčinou nedostatečného odvodnění organismu. „Není potřeba se hned začít bát. Většinou je zadržování vody způsobeno špatným životním stylem a není nebezpečné. Spíš jen ne příliš estetické,“ uzavírá Martina Dvořáková.


publikováno: 23. 8. 2019, v rubrice Přírodní léčba
Štítky: byliny, dieta, hubnutí

Další články v rubrice Přírodní léčba:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+