Nejčastější prohřešky v sedavém zaměstnání | Rodina | Trendy zdraví

Hlavní strana » Rodina » Článek

Nejčastější prohřešky v sedavém zaměstnání

29. 1. 2018

Pro mnoho zaměstnanců pracujících v kanceláři se ukazuje tento cíl obtížně splnitelný, neboť opakují stále stejné chyby. Fyzioterapeut, výživová poradkyně a psycholožka z iniciativy Zdravejkancl.cz poukazují na 6 nejčastějších chyb, se kterými se u svých klientů v praxi nejčastěji setkávají.

Spokojený a zdravý zaměstnanec je motorem každé firmy

Podávání nadprůměrných výkonů si však na zaměstnancích nutně vybírá určitou daň; v kancelářském prostředí se často jedná o daň v podobě negativního působení na jeho fyzickou i psychickou stránku. „Pokud chce podnik pomoci svým zaměstnancům pracovat na jejich kondici a zvýšit tak jejich produktivitu, nestačí pouze postavit posilovnu a zvýšit nabídku ovoce v kantýně. Tělesné i duševní zdraví ovlivňuje mnoho prvků – od správného pohybu, přes zdravou stravu až po vhodnou relaxaci,“ popisuje Tomáš Nedoma, fitness trenér a zakladatel iniciativy Zdravejkancl.cz. Její odborníci vybrali 6 nejčastějších chyb, kterých se zaměstnanci v praxi dopouštějí.

Nedostatek pohybu

Ne každý zaměstnanec patří mezi milovníky sportu a svůj volný čas tráví raději jinak. Nicméně nedostatek pohybu je jedním ze základních nedostatků dnešní společnosti a potencionálně vede k nejrůznějším drobným i závažným obtížím. „Zaměstnanci nemusí nutně každý den uběhnout několik kilometrů, nebo strávit několik hodin ve fitness centru – aby se cítili lépe, často stačí do pracovního režimu zařadit pravidelné pauzy na rozhýbání. Ideálně každých 30 minut zcela obyčejně rozhýbat nějakou část těla. Zabere to asi minutu. Je nutné ale dělat pohyb tak, aby byl plynulý, pomalý, kontrolovaný a příjemný. Dále je vhodné zaměřovat se postupně na různé části těla. Zcela postačí základní pohyby, jako je kroužení různých částí těla, předklony či úklony,“ radí fyzioterapeut Tomáš Kavka.

Neadekvátní rady z okolí

I na první pohled podobné obtíže mohou být způsobeny rozdílnými příčinami. Některé mohou mít velmi jednoduché řešení, jiné naopak vyžadují důkladné léčení. „Pokud člověk vnímá zdravotní obtíže, měl by se obrátit na odborníka – ideálně takového, se kterým má dobrou zkušenost a věří mu. V praxi se bohužel setkáváme s tím, že si lidé často nechávají poradit od známých či hledají postupy na internetu. Často tyto rady pochází od člověka bez adekvátních znalostí. Nicméně následně se v mnoha případech ukáže, že tento postup byl u daného člověka nevhodný. Odborný zásah by přitom mohl odstranění obtíží urychlit a výrazně zjednodušit. Je nutné si uvědomit, že bolest je varovný signál, který ale můžeme pociťovat i na jiném místě, než které vyžaduje naší pozornost a péči,“ dodává Tomáš Kavka.

Celodenní hladovka

Ze všech stran slýcháme, že pravidelný přísun kvalitních potravin tvoří základní stavební kámen zdravého životního stylu. Přesto právě špatné stravovací návyky patří k nejčastějším prohřeškům zaměstnanců. Pokud během dne spěchají a nemají ani chvíli na jídlo, bývají v konečném důsledku také méně produktivní. „Ne každý si bude pravidelně připravovat do krabiček jídla na daný den a počítat přesně jejích kalorickou hodnotu. Přesto snad každý má v docházkové vzdálenosti od práce obchod, ve kterém si může nakoupit ovoce či jinou drobnou svačinu. Pokud si zaměstnanec dá během dne pouze oběd v podobě kachny se šesti a večer hladový sní celou ledničku, znamená to pro tělo obrovský šok. Menší porce a zařazení drobných jídle může výrazně pomoci i v prevenci obezity a srdečních potíží,“ popisuje výživová poradkyně Michaela Salašová.

Držení špatných diet

Touha po zázračně rychlém zhubnutí za pár dní může být velmi nebezpečná. Držení pochybných diet totiž může vyvolat lehké hypoglykemické stavy. Takový zaměstnanec pak pracuje pomaleji, trpí únavami a bývá nervózní. „Přechod na pravidelný stravovací rytmus a pestrý jídelníček bývá často nejenom nejjednodušší, ale i nejúčinnější formou diety. Pokud zaměstnanec trpí nadváhou, mnohem vhodnější je pro něj zvýšit pohybovou aktivitu a rychle zapomenout na drastické hladovění či jiné pochybné metody,“ doplňuje Michaela Salašová.

Odkládání odpočinku

Na nízkém výkonu zaměstnanců se také často projevuje nedostatek odpočinku. Heslo „Co můžeš udělat dnes, odlož na zítřek“ zcela jistě nikde nepatří k firemnímu mottu, ale i chvilka pauzy u dlouhého projektu nakonec může znamenat jeho dřívější dokončení. Psycholožka Martina Šperlová vysvětluje: „S tímto přístupem se setkáváme především u žen, které odpočinek často oddalují do bodu, kdy budou mít všechno hotové. Ten ale často nikdy nenastane, případně je pauza vynucená, neboť dotyčná osoba už zkrátka kvůli vyčerpání nemůže pokračovat. I pro práci v kanceláři je z psychického hlediska velmi vhodné zařadit i kratší přestávky, které lze například vyplnit kávou, či protažením. Lépe se tak zaměstnanci mohou soustředit na další práci.“

Nevhodný způsob relaxace

Jednou z nejčastějších příčin únavy zaměstnanců je i forma odpočinku, kterou po práci praktikují. Mnoho zaměstnanců pracuje celý den na počítači a doma se poté věnuje hraní videoher či sledování televize. „Všechny tyto aktivity ale zatěžují stejné smysly, což má v konečném důsledku i vliv na naši psychickou pohodu. A i když už je zaměstnanec z práce doma, jeho tělo pracuje stále stejně. Proto například lidem pracujícím v kanceláři doporučuji zařadit aktivity, které nenamáhají oči. Pozitivní vliv mohou mít například půlhodinové procházky se psem, nebo jakákoliv pohybová aktivita, která člověka těší,“ radí Martina Šperlová.

Iniciativa Zdravejkancl.cz se zaměřuje na oblast fyzických i psychických problémů zaměstnanců pracujících v kancelářském prostředí. Jako jediná organizace spojuje odborníky napříč zdravotními obory a kombinuje tři přístupy hlavní: zdravé tělo, zdravou mysl a zdravou stravu.

www.zdravejkan­cl.cz


publikováno: 29. 1. 2018, v rubrice Rodina
Štítky: cvičení, relaxace, zaměstnání

Další články v rubrice Rodina:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+