Chcete se konečně posadit na kolo? Budete si pořizovat nové? | Sport a wellness | Trendy zdraví

Chcete se konečně posadit na kolo? Budete si pořizovat nové?

10. 4. 2013

Více než polovina Čechů se s příchodem jara vydává trávit volno aktivním způsobem a dlouhodobě nejrozšířenějším sportem mezi Čechy je cyklistika. Výlety do přírody s rodinou či přáteli jsou s příchodem teplého počasí stále častější volbou při úvahách, co s načatým víkendem. Navíc na kole toho stihnete vidět více, než když se vypravíte po svých.

Ondřej Šourek z Hervis Sport

Ondřej Šourek z Hervis Sport

Kontrola v servisu

Před tím, než vyrazíte za novým dobrodružstvím, je velmi důležité si nechat kolo po zimě zkontrolovat v servisu. Obecně se ceny pohybují od 800 – 3000 korun. Záleží pouze na počtu výkonů spojených se seřízením vašeho kola. Některé obchodní řetězce mají své vlastní servisy, a pokud koupíte nové kolo právě tam, můžete výrazně ušetřit. Společnost Hervis kupříkladu nabízí na první servis zakoupených kol slevu 50 % a další zajímavé slevy s tzv. Průkazem jízdního kola. Jeho pořízení vám navíc garantuje pojištění kola proti krádeži. Pokud vám zamčené kolo bude zcizeno, v Hervisu vám poskytnou plnění v podobě nového kola v odpovídající cenové výši.

Rozhodnete-li se zakoupit nové kolo?

Nejdřív se zamyslete nad několika otázkami. Těmi nejzásadnějšími určitě jsou volba povrchu, po kterém budete jezdit, a cena, kterou jste ochotni za svého nového společníka na cestách zaplatit.

Silnice, terén či město?

To je první a zásadní rozhodnutí: budete jezdit jen po silnicích a případně v městském provozu nebo se vydáte za dobrodružstvím do terénu? Silniční kola jsou určena zejména pro výkonnostní cyklistiku anebo poměrně svižnou jízdu. Protipólem je široká skupina horských kol. Jsou určena do terénu a bývají různě odpružená. Na pomezí mezi těmito extrémy jsou kola trekingová. Trekingová kola jsou dobrou volbou pro jízdu kombinující silnici a lehčí terén (lesní nebo polní cesty). Speciální kategorií jsou kola městská, která v poslední době nabývají opět na oblíbenosti. Volba rámu patří mezi další důležité aspekty při výběru kola. Sedlo nebo některé jiné detaily můžete modifikovat poměrně snadno, ale geometrii rámu nezměníte. Každý člověk je individualita, má jiné tělesné proporce, a proto je třeba kolo před nákupem vždy vyzkoušet. „Důležitým parametrem je zejména velikost rámu. Ta se udává jako délka sedlové trubky (v cm nebo palcích). Nesmíte opomenout ani vzdálenost sedla od řídítek. V neposlední řadě je nutné se zaměřit na materiál, z něhož je rám vyroben. Používá se jich více – ocel, hliník, různé slitiny – a na vrcholu toho všeho stojí karbon a titan, materiály používané v kosmickém průmyslu,“ vysvětluje Ondřej Šourek ze společnosti Hervis Sport.

Pevnou nebo odpruženou?

Tuto volbu vám často pomůže vyřešit už výběr typu kola. Silniční kola mají vidlici pevnou, ostatní typy kol většinou odpruženou. Výjimkou mohou být některá treková kola a městské speciály. „I když pevné vidlice jsou díky svému profilu a použitému materiálu schopny do určité míry tlumit nárazy, do terénu se nehodí. Odpružené vidlice „pochytají“ nerovnosti terénu, usnadní ovládání kola, udělají jízdu bezpečnější a zároveň kolo šetří,“ říká Ondřej Šourek.

S dětmi na kole

Rozhodnete-li se vyrazit na kole s dětmi, máte hned několik možnosti v závislosti na věku a schopnostech vaší ratolesti. Pro ty nejmenší jsou zde vozíky, které se jednoduchým způsobem přimontují ke konstrukci kola. Při výběru dbejte na kvalitu provedení, jde přeci jen o bezpečnost vašeho dítěte. Dejte ale pozor, vozík podle platné legislativy nesmí na běžné pozemní komunikace a lze jej využívat jen na některých cyklostezkách. Které to jsou, můžete zjistit na příslušném obecním úřadě. Pořízení vozíku nepatří mezi levné záležitosti, takže pokud plánujete vyjet jen v rámci dovolené, vyplatí se vozík poptat v půjčovně.

V sedačce

Další možností pro děti, které již udrží hlavičku a dokáží sami sedět, je sedačka na kolo. Ta je v naprosté většině případů umístěná nad zadní kolo. „Dobrou volbou jsou samonosné modely, tedy takové, které není nutné montovat na nosič, ale jsou připevněné k rámu kola. Výhodou je, že sedačka více pruží a jízda je tak pro dítě pohodlnější,“ vysvětluje Ondřej Šourek z Hervis Sportu. Sedačka by měla mít ve výbavě bezpečností pásy a výškově nastavitelné stupačky. „Jízdu se sedačkou si nejdříve vyzkoušejte, není to tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Při jízdě do kopce hrozí kvůli posunutí těžiště odlepení předního kola od země,“ dodává Šourek.

Máte-li již odrostlejší dítě, můžete mu pořídit odrážedlo

Na dlouhé cyklistické výlety to s vaším potomkem sice nebude, ale jde o skvělou průpravu pro udržení rovnováhy pro jízdu na skutečném kole. „Odrážedla již vypadají na první pohled jako kola a chybí jim jen šlapky. Při výběru dejte pozor na konstrukci. Vystouplé šrouby či hrany by mohly vést ke zranění dítěte,“ říká Šourek. Pokud váš potomek již vlastní dětské kolo a vy se rozhodnete vyrazit na delší výšlap, můžete mu pro odlehčení pořídit vlečnou tyč, kterou spojíte vaše kola. Tyč je vhodná i jako učební pomůcka pro děti, které ještě zcela rovnováhu neovládly.

Bezpečnost především

Ať už jste začátečníci nebo pokročilí, měli byste vždy myslet na své zdraví a především pak na zdraví svých dětí. „V duchu hesla, stejně důležité jako dobře vidět je být viděn, by tedy cyklista kromě helmy, měl být vybaven oblečením s reflexními proužky, které upozorní řidiče, že jste poblíž,“ upozorňuje Ondřej Šourek. Pokud se plánujete vracet z výletu za tmy, nezapomeňte se vybavit alespoň zadním červeným světlem.

www.hervis.cz


publikováno: 10. 4. 2013, v rubrice Sport a wellness
Štítky: antikoncepce, cestování, dítě, kolo, mládež, příroda, výlet, zábava

Další články v rubrice Sport a wellness:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+