Jaký sport vám nejvíc prodlouží život? | Sport a wellness | Trendy zdraví


Jaký sport vám nejvíc prodlouží život?

30. 8. 2019

Pohyb ve formě pravidelně prováděného sportu zpomaluje procesy stárnutí a prodlužuje délku života. Závisí ale dlouhověkost i na tom, jakou fyzickou aktivitu člověk provozuje? Nové důkazy ukazují, že zřejmě ano.

Zajímavé srovnání

Výsledky 25 let trvající studie u 8 577 obyvatel města Kodaně v Dánsku naznačují, že prodloužení života pravidelným sportem může být docela dramatické. Studie publikovaná v renomovaných Mayo Clinic Proceedings sledovala fyzickou aktivitu účastníků ve volném čase, porovnávala skupinu se sedavým režimem se skupinou provádějící konkrétní sport a sledovala úmrtnost – délku života v obou skupinách. Bylo hodnoceno celkem osm typů sportovní aktivity – tenis, badminton, fotbal, jogging, cyklistika, lehké kondiční cvičení, plavání a klubové sportovní aktivity (trenažér chůze/běhu, eliptický trenažér, posilování). Statisticky se autoři pokusili potlačit vliv věku, pohlaví, vzdělání, příjmu a dalších faktorů.

V porovnání se skupinou se sedavým režimem žili hráči tenisu průměrně o 9,7 let déle. I u ostatních, zejména kolektivních sportů, bylo prodloužení života výrazné. U dalších sportů prodloužení života rekreační aktivitou představovalo – badminton 6,2; fotbal 4,7; cyklistika 3,7; plavání 3,4; jogging 3,2; lehké kondiční cvičení 3,1 a klubové aktivity 1,5 roků.

Týmové či individuální sporty

„Překvapením bylo, že týmové sporty se jevily lepší nežli individuální, které byly fyzicky třeba i více intenzivní. Velké rozdíly v udávaném prodloužení délky života nešlo přičíst ani délce času strávené cvičením. Právě klubové aktivity s nejdelší dobou tréninku vykazovaly nejnižší přínos k prodloužení života,“ popisuje výsledky průzkumu MUDr. Petr Podroužek, CSc., odborný ředitel EUC Laboratoří. I pokud se analýza soustředila pouze na účastníky s univerzitním vzděláním, pořadí jednotlivých sportů zůstalo nezměněno.

Velikost zátěže

Rozdílnost v prodloužení délky života může být vysvětlena rozdíly ve formě fyzické aktivity u jednotlivých sportů. „Nejlepších výsledků dosáhly sporty vyžadující náhlý velký výdej energie a pohyb celého těla, zatímco sporty typicky prováděné jako kontinuální zátěž, měly výsledky horší. Srovnání výsledků u joggingu (3,2 roku) oproti tenisu (9,7 roků) také může znamenat, že mírná zátěž může být pro prodloužení délky života lepší nežli velká zátěž. Význam mají zřejmě i dobré týmové vztahy a pravidelné setkávání účastníků u týmových sportů,“ doplňuje MUDr. Podroužek.

Již dříve obdobné závěry přinesl British Journal of Sports Medicine v roce 2016 ze sledování 80 000 účastníků a porovnání aktivních sportovců proti skupině se sedavým režimem. I zde bylo shodně zjištěno snížení rizika úmrtnosti o 47 % zejména u týmových sportů – tenisu, badmintonu a squashe.

„Výsledky studií sice nelze shrnout ve smyslu – zde je jasná příčina a jasný důsledek, nelze je ale ani podceňovat. Ukazují nám směr dalšího uvažování a výzkumu v oblasti prodloužení zdravého aktivního života. A jak se ukazuje – nejlépe s týmovými sporty a s dobrými přáteli,“ uzavírá výsledky dánského průzkumu MUDr. Podroužek, odborný ředitel EUC Laboratoří.

Zdravotnická skupina EUC tvoří největší síť ambulantních klinik v ČR. Je největším poskytovatelem ambulantní péče, prémiové péče, mamoscreeningu a lékařské péče pro zaměstnavatele.

www.euc.cz


publikováno: 30. 8. 2019, v rubrice Sport a wellness
Štítky: cvičení, pohyb, prevence, sportovci

Další články v rubrice Sport a wellness:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+