Dobroty z luštěnin | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Dobroty z luštěnin

2. 4. 2019

Luštěniny jsou potravinami budoucnosti. Jsou šetrné k přírodě a navíc…směle nahradí maso. Jsou proto doporučovány výživovými specialisty kvůli svému vysokému obsahu bílkovin a nízkému obsahu tuků. Dále obsahují vitamíny a minerály a jsou zdrojem vlákniny. Celosvětově se spotřebuje 6,8 kilogramu luštěnin na obyvatele. V České republice je to zhruba 2,6 kilogramu, avšak spotřeba už od sedmdesátých let stoupá. V posledních letech tomu nahrává i stále silnější důraz na zdravou stravu a fitness, přičemž významné podpory se jim dostává jak na stránkách nejrůznějších kuchařek, ale i food blogů. Luštěniny se tak opět stávají moderní a trendy potravinou.

Věděli jste, že…

• Některé druhy obsahují až dvakrát více proteinu než celozrnné cereálie a třikrát více než rýže?

• V kombinaci s potravinami obsahujícími vysoký podíl vitaminu C slouží luštěniny jako výborný zdroj železa pro organismus?

• Jsou dobrý zdroj vitamínů jako např. „folate“ (kyselina listová)?

• Díky nízkému glykemickému indexu, nízkému obsahu tuku a vysokému podílu vlákniny jsou vhodné i pro diabetiky?

• Jsou vhodnou plodinou, která pomáhá snížit dopady klimatických změn na zemědělství?

• Mají pozitivní vliv na úrodnost půdy?

Krémová polévka z barevné čočky, kroketa z čočky a bramborového pyré

Suroviny: Čočka červená Vitana 100 g, Čočka černá beluga Vitana 100 g, Čočka velkozrnná Vitana 100 g, Brambory 200 g, Zeleninový vývar 0,5 l, Smetana ke šlehání 1 kelímek, Cibule 2 ks, Strouhanka, Vejce 1 ks, Sůl, pepř, olivový olej, čerstvá pažitka, Máslo 2 lžíce

Postup:

Na oleji opečeme cibulku a přidáme cca 2/3 čočky. Zalijeme vývarem a vaříme do poloměkka. Pak lehce rozmixujeme tak, aby zůstaly kousky čočky. Přidáme smetanu a lžíci másla. Zbytek čočky uvaříme doměkka, vmícháme lžíci másla a polovinu přidáme do polévky. Dochutíme solí a pepřem. Brambory rozvaříme, přidáme zbylou uvařenou čočku, rozmačkáme, přidáme vejce a vytvarujeme krokety. Obalíme ve strouhance. Osmažíme a podáváme do polévky. Dozdobíme pažitkou.

Salát z cizrny s uzeným kachním prsem, pyré z červené řepy

Suroviny: Cizrna Vitana 300 g, Kachní prsa 600 g, Řepa červená 100 g, Smetana zakysaná 250 g, Pažitka a petržel hrst čerstvé, Olej olivový, Sůl, Zeleninový vývar 0,3 l, Cukr 50 g, Ocet 0,5 dcl,

Postup:

Kachní prsa zaudíme na ovocných pilinách. Do staršího hrnce, u kterého nám nevadí, že se případně může zničit, vložíme hrst pilin z ovocného stromu (ideální je třešeň, višeň, meruňka apod.). Kachní prsa dáme do cedníku nebo na mřížku a hrnec zakryjeme alobalem. Hrnec dáme na 1 minutu na sporák a zahřejeme. Vytvoříme kouř a prsa necháme ještě mimo sporák cca 10 minut, čímž maso zaudíme. Pak ho vyjmeme, opečeme kůži na pánvi a dáme na hodinu péci do trouby při 65 °C. Osolíme a hned podáváme. Cizrnu uvaříme ve vývaru a necháme vychladnout. Smícháme s pažitkou a petrželí. Přidáme olivový olej. Červenou řepu lehce povaříme do poloměkka a pak rozmixujeme se zakysanou smetanou. Ochutíme solí, octem a cukrem.

Krém ze žlutého hrachu, grilovaný filet ze pstruha, omáčka z pečeného česneku

Suroviny: Žlutý půlený hrách Vitana 300 g, Máslo, Olej olivový, Sůl, Česnek 3 větší stroužky, Cukr 1 lžíce, Smetana 4 dcl, Pstruh filet bez kosti 600 g, Majoránka, Zeleninový vývar 0,5 l,

Postup: Žlutý hrách namočíme na 30 minut a pak vaříme ve vývaru. Přidáme majoránku, máslo a 3 dcl smetany. Necháme na pánvi zkaramelizovat cukr, přidáme najemno nasekaný česnek a nakonec máslo. Zalijeme 1 dcl smetany. Omáčku rozmixujeme dohladka. Filet ze pstruha ochutíme solí, nařízneme kůži a zprudka opečeme na oleji. Hned podáváme.

Vepřová kotleta “sous vide“ fazolové ragú s drcenými tomaty

Suroviny: Vepřová kotleta 600 g, Sůl, Olej olivový, Fazole bílé Vitana 400 g, Rajčata drcená 200 g, Mini rajčátka čerstvá 100 g, Bazalka hrst čerstvé, Cibule 1 větší, Máslo 50 g, Vývar zeleninový 1 l

Postup:

Vepřovou kotletu opečeme vcelku na pánvi na oleji ze všech stran a ochutíme solí. Pak ji zabalíme do potravinářské fólie (nebo do vakuového pytle) a utáhneme. Takto připravené maso dáme do vodní lázně na cca 2 hodiny při 68 °C. Pak kotletu ještě opečeme na pánvi ze všech stran a nakrájíme na jednotlivé porce. Na cibuli opečeme předem namočené bílé fazole a zalijeme vývarem. Přidáme drcená rajčata a vaříme doměkka. Pak přidáme máslo a bazalku. Nakonec opečeme mini rajčátka, vmícháme k fazolím a podáváme. Můžeme doplnit bazalkovým olejem (trochu bazalky rozmixované v olivovém oleji).

Kuřecí prsa v omáčce z kurkumy, špenátový kuskus

Suroviny: Kuřecí prsa 600 g, Olej olivový, Sůl, Kurkuma mletá Vitana, Smetana 5 dcl, Špenát listový 50 g, Kuskus Vitana 400 g, Máslo 2 lžíce, Vývar zeleninový 1 l, Cibule 2 ks

Postup:

Kuřecí prsa zprudka opečeme a odložíme na talíř. Na oleji orestujeme cibulku a přidáme kurkumu. Zalijeme smetanou a vrátíme zpět kuřecí prsa. Na mírném ohni připravujeme 1 hodinu při maximálně 80 °C. Nakonec přidáme máslo na zjemnění omáčky. Špenát rozmixujeme se zeleninovým vývarem a přivedeme k varu. Směsí přelijeme kuskus a ochutíme solí. Přidáme olivový olej, zakryjeme a necháme cca 5 minut bobtnat. Pak podáváme.

Salát z barevné čočky s římským salátem, zakysaná smetana s majoránkou

Suroviny: Čočka červená Vitana 100 g, Čočka velkozrnná Vitana 200 g, Čočka černá beluga Vitana 100 g, Olej olivový, Sůl, Salát římský 500 g, Smetana zakysaná 1 kelímek, Majoránka sušená Vitana, Víno bílé 1 l

Postup:

Klasickou velkozrnnou čočku předem namočíme na 30 minut. Čočku uvaříme (každou zvlášť) v bílém víně a ochutíme solí. Pro zachování krásně křupavé konzistence je potřeba červenou čočku vařit maximálně 2 minuty, černou čočku cca 10 minut! Po vystydnutí smícháme čočku dohromady s olivovým olejem. Nasekáme římský salát a vše promícháme. Zakysanou smetanu okořeníme majoránkou a podáváme se salátem.

Bulgur s opečenými kousky marinovaného lososa

Surovin: Losos filet 600 g, Bulgur Vitana 500 g, Vývar zeleninový 0,5 l, Olej olivový, Sůl 100 g, Cukr krystal 100 g, Pomeranč 1 ks, Celer řapíkatý 2 stonky, Petrželka listová hrst

Postup: Sůl, cukr a pomeranč rozmixujeme. Touto směsí potřeme lososa a necháme marinovat asi 3 hodiny. Pak jej důkladně opláchneme a nakrájíme na jednotlivé porce. Zprudka opečeme z jedné strany (asi do poloviny) a druhou stranu necháme neopečenou. Bulgur lehce opečeme na oleji a zalijeme zeleninovým vývarem. Necháme vařit. Na pánvi opečeme nakrájený řapíkatý celer a přidáme uvařený bulgur. Nakonec přidáme nasekanou petrželku.


publikováno: 2. 4. 2019, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: luštěniny, vaříme, večeře

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+