Hubnutí v novém roce | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Hubnutí v novém roce

3. 1. 2018

S novým rokem přichází i nová předsevzetí. K tomu patří i odhodlání shodit přebytečná kila, která jsme přes svátky a zimu nabrali. Jak se zase dostat do formy a co potřebuje naše tělo k tomu, aby si s tuky poradilo?

Jak pomáhají vitaminy?

Naše tělo bezpochyby potřebuje kvalitní spánek, pravidelný režim, vyvážený jídelníček, fyzickou aktivitu a psychickou pohodu. V další řadě můžeme spalování tuků podpořit příjmem vhodných vitamínů, a to z potravin nebo doplňků stravy. „Na podporu odbourávání, tzv. „spalování“ tuků jsou určeny jiné přírodní látky než vitamíny. Jde například o kapsaicin, karnitin či extrakt z garcinie kambodžské. Nicméně například pro tvorbu karnitinu jsou důležité niacin (vitaminB3), pyridoxin (vitaminB6), a vitamin C, bez nich a dalších látek se karnitin nevytvoří v dostatečném množství. Vitamíny ze skupiny B jsou obecně důležité pro metabolismus látek v našem organismu, což zahrnuje i ovlivnění tukové zásoby, například vitamin B3 (niacin) se podílí na snižování hladiny některých tuků v organismu,“ říká PharmDr. Tomáš Arndt, poradce portálu Prozdravi.cz.

Zvolte správné potraviny

Pokud jíme zdravě, cvičíme stále se nám nedaří hubnout nebo udržet váhu, je nutné se zaměřit na chyby, které děláme. Takových chyb může být mnoho. „Ze stravy nelze zcela vyloučit sacharidy (cukry) a tuky, to bývá jednou z častých chyb. Je třeba ovšem zvolit ty správné potraviny. V případě sacharidů ovoce, zelenina, celozrnné obiloviny, ořechy a semena a v případě tuků ryby, ořechy či semena některých rostlin (lněné semínko, chia, slunečnicové či sezamové semínko).

Snížení příjmu kalorií

Pokud užíváme doplňky stravy s látkami podporujícími odbourávání tuků, je to třeba vždy doplnit intenzivním fyzickým cvičením, zde ale pozor na věk a zdravotní stav! Chybou je ale i vynechávání jídla, rozhodující je snížení příjmu kalorií nebo zvýšení množství kalorií, které spálíte cvičením. Vynechání celých jídel může nakonec skončit podvýživou a únavou. Na noc by se měly omezit sacharidové pokrmy a tučná jídla. Večeře by měla obsahovat bílkoviny s nízkým obsahem tuku a také komplexní sacharidy,“ říká PharmDr. Tomáš Arndt, poradce portálu Prozdravi.cz. Vždy je důležité přiměřené cvičení a pohyb! Důležitým zdrojem bílkovin jsou například luštěniny.

Luštěniny alespoň jednou týdně

„Vhodné individualizované stravování v kombinaci s pohybem jsou ideální cestou jak zredukovat přebytečná kila. Váš jídelníček by měl rozhodně zahrnovat luštěniny a to alespoň jednou týdně. Obsahují rozpustnou i nerozpustnou vlákninu a významné množství bílkovin. Rozpustná vláknina na sebe váže cholesterol. Luštěniny jsou také bohaté na vitamíny skupiny B, kyselinu listovou, železo a kvalitní rostlinné bílkoviny,“ říká specialista na zdravý životní styl značky Menu Gold Mgr. Milan Merva. Luštěniny můžeme jíst uvařené nebo je nechat naklíčit. Při naklíčení dochází v semenech k enzymatickým procesům, bílkoviny jsou pak lépe stravitelné, tvoří se vitamíny, především vitamín C a E. Klíčky jsou tedy velmi bohatý zdroj minerálních látek a vitamínů. Pro naklíčení luštěnin je nejvhodnější hrách, cizrna, čočka a fazole mungo.


publikováno: 3. 1. 2018, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: dieta, hubnutí

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+