I při opakovaných střevních potížích si můžete pochutnat | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


I při opakovaných střevních potížích si můžete pochutnat

22. 5. 2018

Zatímco někteří se rozhodují, zda budou dodržovat diety či zdravější jídelníček, zhruba 15 % z nás na výběr nemá. Kvůli syndromu dráždivého tračníku musí na to, co jí, dbát 365 dní v roce. A bohužel často ani to nestačí.

Vyzkoušejte

Pokud uvedenými problémy trpíte několikrát měsíčně, vyzkoušejte test na www.cojeIBS.cz. Ten vám napoví, zda je čas navštívit lékaře. Navíc dostanete po vyplnění testu jídelníček na 6 dní zdarma.

Syndrom dráždivého tračníku

IBS (irritable bowel syndrome) je onemocnění spojené s opakovanými bolestmi břicha a dalšími střevními komplikacemi, které znemožňují běžné aktivity. Dle typu syndromu mezi ně patří silné průjmy, nadýmání, nebo zácpy.

Různé projevy a odlišný jídelníček

Potraviny, které mohou podráždit trávicí systém a spustit příznaky, jsou přitom individuální. Odborná garantka iniciativy Vím, co jím a piju PhDr. Karolína Hlavatá, Ph. D. pro Vás připravila recepty, ať už trpíte průjmem, zácpou nebo nadýmáním.

Bolesti břicha a opakované PRŮJMY

V jídelníčku omezte mléko, ale zařazujte zakysané mléčné výrobky. Pozor na perlivé nápoje, ovoce se slupkou a nadýmavou zeleninu. Naopak se nebojte mátového čaje, banánů, sušených borůvek či ovesných vloček. Ke zlepšení stavu střev mohou pomoci probiotické kvasinky Saccharomyces Boulardii.

Zapečená ryba s rajčaty a sýrem

Suroviny: 250 g ryby/rybího filé, 1 malá cibule, 2 rajčata, 1 lžíce olivového oleje, 5 černých oliv, sýr na posypání, nasekaná petrželka, citrónová šťáva, sůl, pepř, 250 g brambor

Postup: Cibuli a rajčata nakrájíme na tenké plátky, olivy nasekáme a rybu pokapeme citrónovou šťávou, osolíme a opepříme. Zapékací misku vymažeme olejem, vložíme rybu, přidáme zeleninu a posypeme nasekanou petrželkou a česnekem. Přikryjeme alobalem a dáme péct do trouby. Když je ryba téměř hotová, odklopíme alobal, rybu posypeme sýrem a necháme ještě krátce zapéct. Podáváme s vařeným bramborem.

Bolesti břicha a opakovaná ZÁCPA

V jídelníčku se snažte omezit bílé pečivo, rýži, sladkosti, kávu i perlivé nápoje. Naopak můžete vyzkoušet špenát, brokolici, hlávkový salát, rozinky i probiotika s vlákninou (ta u Vás podpoří fungování střev). Nezapomínejte v průběhu celého dne dostatečně pít!

Vločkové sušenky s mrkví pro ty, komu chybí sladkosti

Suroviny: 125 g ovesných vloček, 160 g bezlepkové mouky, 180 g oloupané a nastrouhané mrkve, 60 g cukru, 80 g hrozinek, 140 g rostlinný olej řepkový, 2 čajové lžičky prášku do pečiva, čajová lžička skořice, 1/2 čajové lžičky soli, 1 ks vejce

Postup: Mrkev oloupeme a nastrouháme najemno. Hrozinky propláchneme horkou vodu a necháme okapat. Smícháme se všemi ostatními ingrediencemi. Plech vyložíme pečícím papírem, na který nanášíme těsto. Jednu sušenku upečeme z těsta o množství zhruba jedné polévkové lžíce.

Bolesti břicha a opakované NADÝMÁNÍ

I syndrom dráždivého tračníku spojený s nadýmáním může velmi komplikovat život. Omezit v jídelníčku nadýmavou zeleninu přitom nestačí. Důležitý je také příjem probiotik a trávicích enzymů snižujících jak nadýmání, tak křeče a bolesti. Bát se nemusíte ani okurek, banánů, ananasu nebo máty, či překvapivě malého množství fazolí nebo jiných luštěnin.

Losos zapečený v alobalu s rýží natural

Suroviny: 150 g lososa, citrónová šťáva, polévková lžíce nasekaného kopru, fenyklu a petržele, sůl, pepř, lžička olivového oleje

Postup: Čtverec z pevnějšího alobalu potřeme olejem a do středu vložíme plátek osoleného, opepřeného a citrónem pokapaného lososa. Posypeme bylinkami, zabalíme a dáme do trouby zapéct. Podáváme s rýží.


publikováno: 22. 5. 2018, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: vaříme, zažívání

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+