Mýty a nepravdy o zdravé stravě | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Mýty a nepravdy o zdravé stravě

12. 9. 2019

O zdravé stravě koluje řada mýtů a polopravd, které mohou některé lidi odradit od dodržování zdravého životního stylu. Představme si největší lži o výživě a uveďme je na pravou míru. Doufáme, že díky dnešnímu článku se budete na zdravou stravu dívat z jiného úhlu a zařadíte ji do svého jídelníčku.

Mýtus č. 1: Zdravá strava „přikazuje“ jíst málo

Zdravá strava neznamená snížit své porce a přestat jíst. Naopak – při omezení příjmu kalorií dochází k tomu, že ztrácíte svaly, které jsou důležité pro spalování tuků. Vaše tělo paradoxně nehubne a vytváří si větší tukové zásoby. Rozhodně neplatí, že přechodem na zdravou stravu musíte mít poloprázdné talíře.

Mýtus č. 2: Ovoce je nezbytným pomocníkem při hubnutí

Skutečnost je taková, že ovoce je kalorické, proto byste měli snížit při hubnutí jeho dávku a nepít ovocné džusy. Například velký banán má v sobě tolik kalorií jako 12 kostek cukru. Ovoce si však zcela neodpírejte, jen ho jezte v dopoledních hodinách. Při konzumaci ovoce večer se aktivuje inzulín a dochází ke zpomalení nočního spalování tuků.

Mýtus č. 3: Zdravá strava stojí moc peněz

Mnoho lidí si myslí, že zdravá strava zruinuje jejich rozpočet. I lidé s nízkým přímem si ji však mohou dovolit. Lektor Institutu zdravého života Welko Ing. Vladimír Klescht uvádí: „Nejčastější mýtus je ten, že zdravá strava je drahá.“ V obchodech se zdravou výživou i v supermarketech však naleznete levné zdravé potraviny. Nehledejte výmluvy a sami si zmapujte, že zdravá strava může být dokonce levnější než ta „nezdravá“.

Mýtus č. 4: Zdravá strava není dobrá

Spousta lidí neví, jak zdravé pokrmy připravit a mají v hlavě zakódováno to, že si na nich nepochutnají. Výživová poradkyně Štěpánka Čápová uvádí, co si lidé myslí: „Zdravá strava je složitá na přípravu, drahá a nechutná dobře.“ A přitom správnou skladbou potravin dosáhnete chuťově vyváženého pokrmu. Důležité je nebát se vyzkoušet nové recepty.

Mýtus č. 5: Light produkty podporují hubnutí

V tzv. light produktech je pouze snížen obsahu tuků, ale energetická hodnota těchto výrobků je stále vysoká. Nejde tedy o produkty se sníženým obsahem energie. Navíc tuky jsou nahrazovány cukrem, který se při nadbytečném množství přeměňuje v těle na tuky. Po light potravinách můžete brzy pociťovat hlad, neboť mohou mít vysoký glykemický index.

Mýtus č. 6: Po tucích se přibírá

V moderní společnosti se dlouho tradovalo, že tuky jsou škodlivé a neměli bychom je vůbec zařazovat do jídelníčku. Naše tělo ale tuky potřebuje a nenasycené i nasycené mastné kyseliny jsou nedílnou součástí zdravé stravy. Stačí vybrat tuky ze správných zdrojů a konzumovat jich takové množství, které nezpůsobuje přibírání na váze.

Mýtů kolem zdravé stravy je bezpočet. Zapomeňte na tyto nejčastější mýty i na to, že sacharidy jsou zlo a že tučné výrobky nepatří do našeho jídelníčku. Opak je pravdou a náš jídelníček by měl být pestrý a chuťově zajímavý. Pokud hledáte inspiraci, podívejte se jak zdravě vaří účastnice České Miss.


publikováno: 12. 9. 2019, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: dieta, hubnutí, ovoce, ozdravné kúry, prevence

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+