Nakličte si doma semínka plná vitaminů proti jarní únavě | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Nakličte si doma semínka plná vitaminů proti jarní únavě

17. 4. 2018

Po dlouhém zimním období si náš organizmus zaslouží být obohacen porcí vitaminů a minerálních látek, které ho pomohou ochránit před tzv. jarní únavou. Než se na trhu či zahrádce objeví čerstvá jarní zelenina, přidejte na talíř k hotovému pokrmu, do polévky, salátu či na namazaný chléb hrst křupavých klíčků a výhonků. Naklíčit je v domácím prostředí je snadné a rychlé. Semínka pěti různých druhů si nyní můžete pořídit v biokvalitě v připravených směsích od firmy PROBIO.

Klíčky a výhonky jsou ideálním zdrojem důležitých látek

Celá jarní příroda se probouzí a začíná nový život. Tento nádherný proces si můžete navodit i u sebe doma. Probuďte život ukrytý v semínkách, začněte klíčit! Rostlinné klíčky a výhonky jsou ideálním zdrojem vitaminů, minerálních látek, esenciálních aminokyselin a řady dalších pro tělo důležitých látek. Navíc je to moc krásná podívaná denně semínka pozorovat, jak se probouzí, mění a rostou,“ říká Barbora Hernychová, produktová specialistka firmy PROBIO – největšího a nejstaršího českého výrobce biopotravin.Pra­videlnou konzumací naklíčených semen podpoříte svou imunitu a dodáte tělu potřebné živiny.

Co klíčit?

Ke klíčení se dají použít:

  • Obiloviny – pšenice, ječmen, žito, oves, špalda
  • Luštěniny – mungo, sója, čočka, cizrna, adzuki, hrách
  • Olejniny – dýně, sezam, len, slunečnice
  • Ostatní- pohanka, ředkev, řeřicha, ředkvička, vojtěška, quinoa, amarant, řepa

Jak klíčit?

Základem jsou zdravá a kvalitní semena, bez chemického ošetření, nejlépe v biokvalitě. Taková nyní na jaře nabízí PROBIO v mnoha variantách. Dle druhu rostliny je potřeba semínka na několik hodin namočit a teprve pak vložit v přiměřeném množství do nakličovací nádoby. Doporučujeme speciální keramické misky či třípatrové misky plastové. Jejich výhodou je perforace jednotlivých pater, takže voda může bez problémů protékat a zachycovat se v poslední spodní misce, ze které se jednoduše vylije. Velmi důležité je dodržovat pravidelné proplachování (alespoň 3× denně), abychom zabránili nežádoucímu plesnivění. Některá semena lze klíčit i jen v misce s buničitou vatou (řeřicha) či v PET lahvi (mungo).

Jak klíčky využít?

Čerstvé klíčky a výhonky již dále tepelně neupravujte, zničily by se tak hodnotné živiny. Využijte je vždy za studena například do polévky, posypte jimi chléb, vmíchejte do zeleninových salátů či jimi posypte na talíři jakýkoliv pokrm.

Neloupaná pohanka

Nenechte se zmást, že vše celozrnné je zdravější. Neloupaná pohanka není v žádném případě určena k vaření, ale slouží pouze a jen k nakličování

Zkuste si do truhlíku nebo do zahrádky zasadit semena neloupané pohanky – vyroste vám nať, která obsahuje výrazně více rutinu než pohanková semena. Nakličovat doma můžete také na misce. Jednou až dvakrát denně navlhčete v takovém množství, aby semena ani nezaschla, ale ani v množství vody nebyla napadena mikroby, což se  obvykle projeví nepříjemným zápachem. Mladé lístky a nať použijte do salátů, k posypání na chléb či polévky. Pohanková nať je lékem na cévy, křečové žíly a hemoroidy.

Mungo

V zemích východní Asie se výhonky tradičně pěstují již 5 000 let. Při klíčení je používána stará metoda, kdy jsou bobtnající semena ve speciálních nádobách svrchu zatížena kamenem. Takovýmto zatížením lze dosáhnout silnějších rostlin, které tvoří méně kořenů a pevnější výhonek.

Tyto podmínky vytvoříme klíčícím semenům velmi snadno pomocí obyčejné PET lahve. Při růstu výhonků v PET lahvi na sebe semena vzájemně vyvíjejí určitý tlak a zatěžují se vzájemně, čímž jsou vytvořeny ideální podmínky pro růst silných a pevných výhonků. Na dně láhve vytvoříme asi 10 drobných otvorů na odtok vody a odstraníme vrchní uzávěr. Do velké 1,5 l lahve stačí nasypat asi hrst mungo semen, která před tím řádně propláchneme. Nezapomínáme pravidelně asi 3× denně proplachovat a udržovat v lahvi dostatečnou vlhkost. Po 5 dnech se láhev postupně celá zaplní a výhonky v délce 3–6 cm jsou připravená ke konzumaci.

Chutí připomíná zelený hrášek, jsou šťavnaté a příjemně křupavé. K zachování nutriční hodnoty je vhodné naklíčené mungo konzumovat syrové nebo se doporučuje po naklíčení jen krátce blanšírovat. Využijeme je při výrobě asijských pokrmů, do polévky či salátů v kombinaci se zeleninou. Výborně chutnají i dětem!

Řeřicha

Nejsnadnější rostlinkou ke klíčení je řeřicha setá. K jejímu klíčení nepotřebujete dlouhé namáčení ani zeminu. Stačí mokrá buničitá vata v misce, kam semínka rovnoměrně nasypete a budete pravidelně 2× rosit. Řeřich roste přímo před očima a již za 2 dny se objevují první klíčky. Výhonky pak můžete sklízet již po 4 dnech.

Drobné rostlinky řeřichy jsou vynikajícím zdrojem vitaminů a minerálních látek. Typické řeřichové aroma je způsobeno hořčičnou silicí, která působí příznivě na látkovou výměnu a činnost ledvin. Řeřicha je proto ideální potravinou v prevenci jarní únavy.

Jarní salát s klíčky

Doba přípravy: 10 minut, počet porcí: 4 porce

Ingredience: 1/2 hlávky římského salátu, 1 červená paprika, naklíčené mungo BIOHARMONIE, 2 lžíce panenského hroznového oleje VERITAS, 1 lžíce vinného octu s estragonem ABERLOVI, mořská sůl

Postup:

Mungo necháme naklíčit několik dní předem (2 – 5), buď v nakličovacích miskách nebo na běžné plytké misce (v tomto případě musíme vodu dvakrát denně slít a vyměnit). Nakrájíme římský salát a papriku na menší kousky, přidáme mungo, olivový olej a ocet, lehce osolíme, vše důkladně promícháme. Můžeme podávat jako salát k hlavnímu jídlu nebo samostatně s pečivem.

Zdroj: www.probio.cz


publikováno: 17. 4. 2018, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: byliny, imunita, klíčky, luštěniny, prevence

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+