Projekt Pestrá strava pomáhá řešit alarmující výskyt dětské obezity | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Projekt Pestrá strava pomáhá řešit alarmující výskyt dětské obezity

30. 10. 2017

Obezita je chronické onemocnění, které dosahuje epidemické proporce. Je jedním z nejvýznamnějších celosvětových zdravotnických problémů ve všech věkových kategoriích. V současné době je nejrozšířenějším metabolickým onemocněním na světě s trvale vzestupným trendem výskytu a je závažnějším problémem než podvýživa.

Obezita se rozmáhá i mezi dětmi

Podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) se mezi lety 1980 a 2014 výskyt nadváhy a obezity více než zdvojnásobil. Je předpoklad, že v roce 2030 bude celosvětově až 3,3 miliardy lidí trpět nadváhou nebo obezitou. V Evropském regionu (2015) trpělo podle údajů WHO obezitou 21,5 % mužů a 24,5 % žen. Stejná zpráva SZO uvádí, že výskyt nadváhy u dětí do 5 let je 12,4 %. Obezita a nadváha postihují v Česku skoro třetinu dětí. Důvodem je i to, že řada školáků má málo pohybu. Průzkum VZP v roce 2015 prokázal, že více než každé čtvrté dítě sedí denně přes dvě hodiny u počítače. Děti také nesportují, až každé sedmé dítě sportuje jen při školním tělocviku.

Obézní dítě je terčem posměchu

Dětská obezita je nejenom závažný zdravotní problém, ale také problém psychosociální. Obézní dítě je velmi často vyčleněno z kolektivu, je terčem posměchu a snadnou obětí šikany. Je důležité zaměřit se na hlavní zdroj dětské obezity v našem světě a tou je rodina a její životní styl. Projekt Pestrá strava bez zbytečné chemie se snaží již čtvrtým rokem působit na základních školách, kde aktivní formou výživový poradci a nutriční terapeuti s dětmi dělají pro ně trochu netypické svačiny, ale i konzultace pro děti i rodiče, či doporučování netypických receptů školním jídelnám.

JAK PESTRÁ STRAVA BEZ ZBYTEČNÉ CHEMIE PRACUJE?

Výživoví poradci (akreditovaní MŠMT) a nutriční terapeuti pracují se školami v krajích, kde žijí a mají svoje praxe. Jsou důkladně proškoleni, pracují podle jednotné metodiky, s jednotnými prezentacemi a informacemi. Výživoví odborníci ve školách organizují přednášky, besedy pro rodiče i učitele, ale také hry pro děti. Mnozí poskytují ve školách pravidelné konzultace pro děti a jejich rodiče, školy tak nemají pouze školního psychologa, ale také svého výživového odborníka. Jedná se o aktivity převyšující rámec činností běžně nabízený školami.

Projektové dny – výroba svačin dle doporučených receptů

Nejčastější a nejžádanější aktivitou ve školách, kterou projekt Pestrá strava bez zbytečné chemie poskytuje, jsou Projektové dny – výroba svačin dle doporučených receptů. Jedná se o čtyř hodinový proces probíhající v rámci školního vyučování, kdy děti v maximálním počtu 30 vyrábí po skupinách (5–6 dětí) různé recepty, na ně kreslí reklamu, píší složení, vymýšlí název a finálně prezentují svoji originální svačinu ostatním. Ve většině případů se tyto aktivity dějí ve školních jídelnách, tedy i kuchařky nebo vedoucí školních jídelen mají možnost svačiny ochutnat a zařadit je do nabídky jídel. Aktivita končí ochutnávkou, děti dostanou diplomy, vařečky, a hlavně recepty domů. Cílem je dostat tyto recepty i výběr potravin prostřednictvím dětí do rodin tak, aby se staly součástí jejich stravovacího režimu a nahradili nutričně chudé potraviny.Do projektu se již zapojilo 204 základních škol v České republice, na Slovensku se již také realizovaly první projektové dny pod vedením slovenských odborníků na výživu.

Problematika spotřeby cukru

„Letos se zaměřujeme kromě jiného i na problematiku spotřeby cukru, která s obezitou souvisí. Děti upozorňujeme na potraviny s nízkým obsahem cukru, jak zjišťujeme, děti pořád v hojné míře konzumují slazené nápoje.“, komentuje Ivana Bednářová. „Snažíme se je během projektových dnů informovat o zdravotních důsledcích a přimět je ke konzumaci pitné vody, která je dostupným a nejlepším řešením. Přicházíme s novými recepty na svačiny, které navrhla výživová poradkyně a autorka kuchařek Štěpánka Čápová a novými recepty pro školní jídelny na různé druhy pokrmů, samozřejmě včetně nových receptů na zpracování ryb“, dodává Bednářová.

Bulgur s ovocem

Suroviny: 250 g celozrnného uvařeného bulguru, 2 zralé banány, 300 g kvalitního bílého jogurtu, ½ lžičky skořice, 3 jablka nebo jiné sezónní ovoce, může a nemusí být lžíce medu

Příprava: Bulgur nasypeme do mísy, na malé kousky nakrájíme banány, nasypeme k bulguru, přidáme skořici, jogurt a jemně promícháme. Jablka si nastrouháme nahrubo na struhadle a přidáme je k bulguru s jogurtem a banánem a opět promícháme. Pokud použijeme jiný druh ovoce než jablko, můžeme ho nakrájet na menší kousky.

Tuňáková pomazánka s řepou

Suroviny: 2 balení Jaroměřického pomazánkového másla po 150 g, 1 středně velká červená řepa syrová, 1 plechovka tuňáka ve vlastní šťávě – 180 – 200 g, 2 jarní cibule, špetka soli

Příprava: Z tuňáka v plechovce vylijeme tekutinu a pořádně z něj vodu odstředíme. Dáme jej do misky a nastrouháme do ní syrovou oloupanou řepu. Přidáme pomazánkové máslo, nadrobno nakrájenou jarní cibulku, lehce osolíme a vše dobře promícháme.

  • Generálním partnerem pro školní rok 2017/2018 je společnost MAKRO Cash&Carry ČR, dále

Asociace školních jídelen ČR, Jaroměřická mlékárna, FISH Farm Bohemia a iniciativa

www.nemoccukru.cz

www.pestrastra­va.cz


publikováno: 30. 10. 2017, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: dítě, svačina, školák

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+