Správným stravováním i aktivním sportem nejlépe posílíte imunitu | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Správným stravováním i aktivním sportem nejlépe posílíte imunitu

30. 11. 2017

Se sychravým počasím se většině z nás nevyhne pokašlávání nebo rýma. Ačkoli se nemoci každoročně snažíme vyhnout, jen málokdy se to podaří a téměř každého na několik dní vyřadí z běžného režimu. „Přestože je posilování imunity dlouhodobější proces, na kterém je potřeba pracovat po celý rok, ani na poslední chvíli nezoufejte a zkuste hledat pomoc ve svém jídelníčku,“ radí Blanka Procházková, nutriční odbornice společnosti RACIO.

Základem je dostatek vitaminu C

Existuje nespočet rad, jak imunitu posílit, základem je však zajištění dostatečného množství vitaminů a minerálů. „Mnoho lidí se domnívá, že si stačí vzít každý den několik vitaminových tabletek a tím mají vystaráno. Ve skutečnosti však lidský organismus nedokáže z umělých tablet vstřebat nebo využít vše potřebné a nejsou tak efektivní,“ vysvětluje Procházková s tím, že není nic jednoduššího než do svého běžného jídelníčku přidat čerstvé sezónní potraviny, které obsahují dostatek potřebných látek. Základem je dostatek vitaminu C, který najdete vedle citrusových plodů například v domácím kysaném zelí, růžičkové kapustě nebo šípcích. „Volte raději české a lokální suroviny, ve kterých je vitamínů více než v ovoci, které k nám putuje tisíce kilometrů a dozrává pod umělým světlem. Například i rakytník je jeho skvělým zdrojem,“ vysvětluje nutriční terapeutka, která upozorňuje, že je důležité myslet i na vitaminy E, D nebo zinek a hořčík.

Česnek, přírodní antibiotikum

K potravinám, které pak mohou komplexně podpořit imunitu, patří z těch domácích například česnek, ořechy, luštěniny nebo listová zelenina. „Česnek je známý jako přírodní univerzální lék, obsahuje přibližně 400 různých látek – k vitaminům A, C, E se přidává i hořčík nebo draslík a také sirné silice s antiseptickými účinky. I proto se mu občas přezdívá přírodní antibiotikum,“ vysvětluje Procházková, která ale upozorňuje, že důležitá je vyváženost celého jídelníčku.

Jak se hýbat?

Z dlouhodobého hlediska je samozřejmě zásadní se aktivně hýbat a sportovat. Není však dobré hned začít s náročnými venkovními aktivitami v chladném počasí. „Pro správně fungující imunitu je důležité, aby vaše tělo bylo v dobré kondici. Pokud se žádnému sportu nevěnujete, začněte s chůzí a procházkami v přírodě,“ radí nutriční specialistka s tím, že aktivní pohyb byste měli zařazovat do svého života pozvolna. Posílení imunity je komplexní proces, vedle správné stravy a aktivního pohybu je důležité si dopřávat kvalitní a zdravý spánek, nevystavovat se zbytečné stresové zátěži nebo dodržovat dostatečný pitný režim. „Důležité je být pozitivní, umět relaxovat i odpočívat, správně se stravovat a často se smát,“ uzavírá Blanka Procházková ze společnosti RACIO.


publikováno: 30. 11. 2017, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: nachlazení, prevence

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+