Umíte správně načasovat jídlo a efektivně hubnout? | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Umíte správně načasovat jídlo a efektivně hubnout?

20. 9. 2018

Když přijde řeč na zdravé stravování, většina lidí má přehled o tom, které potraviny je vhodné zařadit do každodenního jídelníčku. Ne každý už ale ví, že roli hraje nejen výběr, ale i správné načasování. Nechte se inspirovat přehledným stravovacím rozpisem, který vám pomůže rychleji dosáhnout vysněných výsledků.

Ráno dělá den

Během noci naše tělo funguje na úsporný režim a vynakládá úsilí na jeho regeneraci. Proto je po probuzení zpomalená nejen naše mysl, ale i metabolismus. Do nového dne proto vkročte vypitím sklenice vlažné vody s čerstvě vymačkanou citrónovou šťávou. Vypitím vody se osvěžíte a zároveň pomůžete organismu nastartovat trávicí procesy. „Po doplnění tekutin byste si měli udělat dostatek času na klidnou snídani. Hektické ráno vás může dostat do stresu a ten pak může negativně ovlivnit celý váš den. Ideální volbou je lehké, nutričně vyvážené jídlo, které tělu dodá potřebné palivo,“ vysvětluje Susan Bowermanová, výživová expertka společnosti Herbalife. „Pro milovníky sladkých snídaní je vhodnou volbou například miska ovesné kaše s lesním ovocem a hrstkou kešu oříšků, které jsou ideálním zdrojem zdravých tuků. Pokud dáváte přednost slaným chutím, připravte si třeba míchaná vajíčka s rukolou, sýrem a čerstvými rajčátky,“ navrhuje Susan.

Tip expertky: Jestliže jste ranní ptáče a dáváte přednost cvičení v brzkých ranních hodinách, měli byste přizpůsobit načasování jídel jeho délce a intenzitě. Pro účinnější pálení tukových polštářků zkuste svižný kardio trénink nalačno. Tělo se tak velmi rychle přizpůsobí rychlému tempu a začne čerpat energii z tukových zásob. Po fyzické aktivitě byste měli hladovým svalům dodat poctivou dávku bílkovin, nejlépe do 45 minut po skončení tréninku. Bílkoviny naleznete nejen v proteinových prášcích, ale také v jogurtech typu skyr, tvarohu či kefíru.

Oběd? Zařaďte sacharidy!

Hodně žen ve snaze o dosažení štíhlé postavy nadobro vyřadí sacharidy ze svého jídelníčku. Naše tělo ale jejich zdravé zdroje potřebuje. Vybírejte takové potraviny, které obsahují komplexní sacharidy. Skvělým příkladem jsou vločky, které díky obsahu složených sacharidů a rozpustné vlákniny uvolňují energii postupně a udrží nás déle sytými. Pokud máte čas, připravte si na další den do krabičky například lahodné kuřecí prso s hnědou rýží a salátkem z čerstvé zeleniny a půlky avokáda. Takto nutričně vyvážený oběd dodá tělu všechny potřebné živiny a vy tak nebudete mít odpolední chutě na nezdravé pamlsky. „Ovšem ne každý z nás má možnost si denně nosit připravené jídlo z domova. Pokud se snažíte o redukční dietu, neváhejte požádat obsluhu restaurace o poloviční porci, nebo naservírování salátového dressingu zvlášť – získáte tak nejen lepší přehled o snědeném množství, ale i příležitost následně přizpůsobit výdej energie jejímu příjmu,“ objasňuje expertka Herbalife.

Tip expertky: Tápete v načasování jídel před odpoledním tréninkem? Pokud se po práci chystáte na skupinovou lekci, poslední jídlo si dopřejte 1 – 1,5 hod před jejím začátkem. Nejpohodlnějším zdrojem živin pro vás bude smoothie koktejl ze špenátu, vody, borůvek, banánu a chia semínek. Zeleninovo-ovocný koktejl nezatíží vaše trávení a budete tak ze sebe moci na cvičení vydat to nejlepší, bez pocitu přeplněného žaludku.

(Ne)Jíst po setmění?

„Dalším mýtem, který koluje mezi ženami, je zákaz jakéhokoliv jídla po šesté hodině večer. Zapamatujte si, že nelze jednotně stanovit čas, ve který by lidé neměli jíst. Poslední jídlo dne byste si měli dopřát 1,5 – 2 hodiny před spánkem. Člověk, který chodí spát brzy, na tom tím pádem bude jinak než člověk, který je vzhůru dlouho do noci,“ zdůrazňuje expertka společnosti Herbalife. Abyste si zajistili ničím nerušený spánek a efektivní regeneraci organismu, večeře by měla být lehká a plná živin, které se uvolňují postupně. Připravte si pestrý salát s tuňákem, vajíčkem, oblíbenou sezónní zeleninou a bylinkovou jogurtovou zálivkou. Pocit lehkosti vám pozitivně zakončí den a zaručí sladké sny.

Tip expertky: Abyste předešli nočnímu vyjídání ledničky, dopřejte si po večeři sklenici vody a poté si vyčistěte zuby. Mentolová chuť pasty v ústech vás zaručeně odradí od pojídání sladkostí a vy budete do nového dne vstávat s lepším pocitem.


publikováno: 20. 9. 2018, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: hubnutí

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+