Vánoce zdravě a bez přibíraní | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Vánoce zdravě a bez přibíraní

14. 12. 2018

Svíček na adventním věnci ubývá a přípravy na Vánoce vrcholí. Zkuste si je letos užít a vychutnat bez stresu a v pohodě. Nenechávejte vánoční nákupy na poslední chvíli a nenapínejte svoje nervy v předvánočních frontách a tlačenicích v obchodech. Svůj drahocenný času si šetřete co nejvíc. Budete mít více klidu a budete si moci vychutnat tu pravou vánoční atmosféru. Vánoční svátky nejsou svátky přejídání a nezdravých jídel. Uvidíte, že přípravy pohoštění zvládneme i zdravě. Vyzkoušejte recepty.

TIP 1: Máslu odzvonilo

Při pečení se nebojte použít místo másla třeba kokosový olej, který se skvěle hodí do sladkých jídel. Nejen, že nádherně voní, ale tuky v oleji obsažené se rychle mění na energii a neukládají se do zásob. „Nebo co třeba zkusit avokádo? V něm najdete jen zdravé tuky a spoustu vlákniny, vitamíny C i E a k tomu ještě důležité prvky jako hořčík, železo a fosfor,“ navrhuje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.

TIP 2: Jde to i bez mouky

Vyzkoušejte pečení bez mouky. Tedy samozřejmě ne úplně, jen nahraďte tu klasickou některou z alternativ. My doporučujeme mouku mandlovou – je bezlepková, plná bílkovin a vlákniny a ještě vám dodá důležitý vápník, hořčík a draslík. Podobnou službu vám poskytne i pohanková mouka – obsahuje vitamíny B a E, poskytne vlákninu a je také bezlepková.

TIP 3: Zapomeňte na cukr

Oslaďte si život i cukroví, ale místo cukru použijte med. „Med bychom měli zvolit nepasterizovaný, protože si uchovává více stopových prvků včetně železa. Další možností, čím můžete sladit, je stévie. Nebo lze použít rozmixované datle, které mají vysokou sladivost,“ navrhuje hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.

TIP 4: Odlehčený salát

Bramborový salát je klasikou na štědrovečerním stole. I tuto klasiku lze ale odlehčit a dopřát si bez výčitek. „Zkuste salát bez majolky, kterou nahraďte jogurtem smíchaným s troškou olivového oleje, hořčicí, kyselou okurkou a cibulí. Pokud budete chtít salát ještě více dietní, můžete místo brambor použít tuřín – téměř zapomenutou zeleninu. Tuřín má navíc pozitivní účinky na trávení,“ navrhuje poradkyně NATURHOUSE.

TIP 5: Trojobal zdravě

Pakliže vás už klasický trojobal nudí nebo si ho kvůli štíhlejší linii nemůžete dopřát, i k němu lze samozřejmě zvolit variantu podle chuti. Smažení není nejzdravější variantou, ale se správnou volbou tuku, jeho přiměřeným množstvím, ale i okapním jídla, či přitlačením papírových ubrousků, se ho nemusíme bát. Velmi populárním druhem obalu se stala hraška. K tomuto obalování nepotřebujeme vejce, jen vodu. Nabízí rychlý a zdravější způsob obalování. Další možnou variantou je prášek z mleté cizrny. Místo strouhanky můžeme použít také ovesné vločky nebo kukuřičné lupínky (nadrcené v utěrce válečkem). Velmi chutných způsobem může být obalování v pivním těstíčku.

TIP 6: Svátky nejsou časem přejídání

Spousta z nás si mylně namlouvá, že právě vánoční svátky jsou příležitostí, kdy povolit finance, ale i opasky. Tak tomu určitě není. Ano, můžete si dopřát pestřejší jídelníček, dovolit si více sladkého či o sklenku s přáteli navíc. Ale určitě se vyhněte bezhlavému přejídání s výmluvami na svátky. Snažte se stravování udržet v rovnováze. Konec konců sváteční jídelníček si můžete dopřát kdykoli během roku, takže proč najednou zkonzumovat vše v rámci pár dnů. Ne nadarmo právě o svátcích končí spousta z nás s bolavými žaludky či podrážděnými žlučníky u lékařů.

TIP 7: Suchý přípitek

Alkohol ke svátkům neodmyslitelně patří. Pokud vás netrápí jakákoli omezení, určitě si alespoň k přípitku sklenku dáte. I v tento moment máte několik variant. Suchá, lehká vína obsahují mnohem méně cukru než likéry a šampaňské. Ke skleničce suchého bílého vína přidejte sklenku vody, která se nezapočítává do pitného režimu. Nezapomínejte vypít minimálně 1,5 litru obyčejné vody v průběhu dne. Nepřehánějte to se sladkými limonádami a džusy, které si o svátcích opět hojně dopřáváme.

TIP 8: Dětský jídelníček

Nezapomínejte ani na děti. Určitě jejich stravování neomlouvejte svátky a tím, že jednou za rok si mohou dopřát. Nejmenší děti si na spoustu potravin zatím zvykají, především jejich žaludek a zažívaní. Obezřetní buďte i s nejrůznějšími oříšky, jedlými ozdobami na cukroví – na vše, co by dítě mohlo vdechnout. Hlídejte také množství cukru.

TIP 9: Nikdy ne hladoví

Nejen o svátcích dobře známe pocit, kdy následkem téměř vyhladovění sníme vše, na co narazíme. Proto buďte chytří a připravení. Jestli vás čeká oslava a na ní spousta dobrot, dejte si menší jídlo už doma. S tím souvisí a rada, ať jíte v klidu. Už rodiče nás upozorňovali, ať tolik nehltáme. O svátcích, při přeplněných stolech, to platí obzvlášť. Jezte pomalu, přemýšlejte nad tím, co jíte. Jídlo do sebe bezhlavě „neházejte“.

TIP 10: Pohyb i o svátcích

Ačkoli venku bude zima a vám doma pod dekou u pohádek až moc dobře, mějte silnou vůli a běžte se s rodinou projít a protáhnout. I krátká procházka vašemu tělu prospěje.

Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE, naturhouse-cz.cz

Linecké cukroví bez lepku na lehčí způsob

Ingredience na 30 kusů: 200 g pohankové mouky, 150 g kokosového tuku, 1 vanilkový lusk, 60 g třtinového cukru, 2 žloutky, marmeláda DIETESSE.3 na slepení

Postup:

Všechny ingredience kromě marmelády DIETESSE.3 smíchej­te, těsto dejte na 30 minut odpočinout do lednice. Vyválejte a vykrajujte. Pečte cca na 160 °C, než cukroví zezlátne. Po upečení slepujte marmeládou DIETESSE.3.

Marcipánové vanilkové rohlíčky

Ingredience: 2 šálky mandlové mouky (nebo jemně mletých mandlí), 1 polévková lžíce drcených konopných semínek, 1 čajová lžička vanilkového extraktu, 3 až 5 lžic javorového sirupu (javorový sirup zde působí jako pojidlo, přidávejte postupně tak, aby směs vytvořil dostatečně vlhkou, špetka soli, sladidlo PECVA dle chuti

Postup: Ve velké míse smíchejte mandlovou mouku, vanilku, javorový sirup, konopná semínka a sůl. Místo lžíce javorového sirupu můžete přidat stévii. Pokud je potřeba více vlhkosti, přidejte vodu, pokud je směs málo sladká, stačí zakápnout několika kapkami sladidla PECVA. Těsto by mělo být dostatečně vlhké, aby drželo pohromadě. Rukama tvarujte rohlíčky. Hotové rohlíčky nechte ztuhnout v lednici nebo mrazáku. Rohlíčky vydrží v lednici až tři týdny, v mrazničce vydrží čerstvé až dva měsíce.

Jahodovo ovesné knoflíčky

Ingredience: 3 šálky mletých nebo mixovaných ovesných vloček, 1 polévková lžíce prášku na pečení, 1 čajová lžička mleté skořice, ½ lžičky mletého muškátového oříšku, ½ čajové lžičky mletého hřebíčku, ¾ šálku vody, 3 lžíce mletého lněného semene, 1 menší jablko, jahodový džem DIETESSE.3, 8 pokrájených datlí, ¾ šálku ořechů

Postup:

Ve větší míse smíchejte půl šálku ovesných vloček, prášek na pečení a koření. Odložte stranou. V jiné míse smíchejte mleté lněné semeno, vodu, strouhané jablko, celé balení jahodového džemu DIETESEE.3 a zbylých ovesných vloček. Smíchejte a utvořte těsto, které vlijete do mísy se suchými ingrediencemi. Dobře promíchejte. Přidejte datle a ořechy sekané na kousky nebo mixované. Směs by měla být mírně vlhká. Připravte si dva plechy pokryté pečicím papírem. Čajovou lžičkou nabírejte směs a na papíru tvořte menší knoflíčky. Troubu si mezitím rozehřejte na 180 °C. Pečte asi 15 až 20 minut nebo do doby, dokud vlhká směs dostatečně vyschne a zpevní a mírně zezlátne. Knoflíčky si také můžete zdobit sušenou brusinkou, goji nebo mandlí.

Zdravější perníčky

Suroviny: 1,5 hrnku špaldové mouky, 2 vejce (1 do těsta, bílek na potření), 2 lžičky perníkového koření, 1 lžička skořice, 5–8 lžic medu, 1 lžíce kokosového nebo olivového oleje. Na ozdobu oříšky, mandle, semínka dle chuti. Pečící papír na plech.

Postup:

Smíchejte špaldovou mouku, perníkové koření, skořici, 1 celé vejce, kokosový nebo olivový olej a med, nejprve dejte medu méně a případně podle konzistence těsta přidejte. Vypracujte těsto, které se nebude lepit a půjde dobře vyválet, podle potřeby přidejte mouku nebo med. Na plech si dejte pečící papír. Těsto nechte chvíli odpočinout a poté vyválejte na plát vysoký cca 4 mm a vykrajujte perníčky. Perníčky potřete bílkem a zdobte oříšky nebo semínky podle chuti. Pečte na180 °C cca 5 minut, aby perníčky neztvrdly.

Jáhlové kuličky

Suroviny: 100 g jáhel, 2 lžíce medu, 30 g mletých ořechů, 30 g kokosu.

Postup:

Jáhly uvařte podle návodu na obalu. Nechte trochu vychladnout a rozmixujte, až vznikne hladká kaše. Přidejte med, mleté oříšky a kokos a tvarujte kuličky, které obalujte v kokosu. Pokud chcete vytvořit zdravější verzi oblíbeného raffaella, můžete kuličky naplnit mandlemi.

facebook https://www.fa­cebook.com/…ou­se.cz/wall

www.naturhouse-cz.cz

Youtube Videorecepty NATURHOUSE https://www.y­outube.com/…NA­TURHOUSEcz


publikováno: 14. 12. 2018, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: sladkosti, Vánoce, vaříme

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+