Veganství a vegetariánství. Jaký mají vliv na zdraví? | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Veganství a vegetariánství. Jaký mají vliv na zdraví?

9. 5. 2019

Veganství a vegetariánství je často obklopeno mnoha mýty. Ačkoliv se může zdát, že je veganství pouze aktuálním módním trendem, některé zdravotní výhody jsou už vědecky potvrzené a nezpochybnitelné. Jak to s tímto způsobem stravování tedy opravdu je? Jaký má skutečný vliv na náš organismus ale i na životní prostředí? „Maso a další živočišné výrobky patří do českého jídelníčku naprosto běžně, lidé se v jejich konzumaci neomezují. Stačí přitom, aby maso vyřadili například na dva dny v týdnu, a prospějí tak svému zdraví i životnímu prostředí,“ říká nutriční terapeutka značky RACIO, Blanka Procházková.

Vegan není vegetarián

Lidé si často pletou samotný pojem veganství a vegetariánství. Mnohdy bývají výrobky označovány za veganské, ačkoliv jsou vlastně pouze vegetariánské. Zatímco vegetariáni odmítají pouze maso, vegani nejedí jakékoliv živočišné produkty, tady například mléko, máslo, vajíčka nebo sýry.

Proč nejíst maso?

K veganství i vegetariánství přistupují lidé z mnoha rozličných důvodů. Etický aspekt je asi nejčastějším podnětem pro to stát se vegetariánem či veganem. Soucit se zvířaty, která jsou zpracovávána jak na maso, tak i na kůži a další produkty, bývá zásadní motivací. „Mnozí se pro tento životní styl rozhodnou ze zdravotního hlediska. Je vědecky podložené, že rostlinná strava má pozitivní vliv na imunitu, srdce a kardiovaskulární systém. Může být prevencí proti infarktům a srdečním onemocněním. Většinou také obsahuje více vlákniny, proto lidské tělo začne zdravěji a lépe trávit,“ vysvětluje nutriční specialistka ze společnosti RACIO, která ale upozorňuje, že je vždy důležité i v těchto případech zachovávat pestrý jídelníček a přijímat dostatek bílkovin.

Životní prostředí

Zajímavá jsou i čísla, která ukazují dopad veganství a vegetariánství na životní prostředí. Živočišná produkce využívá přibližně 30 % z celkové plochy pevnin na planetě. Samotná výroba, zpracování i distribuce potravin je velmi energeticky náročná. Spalování fosilních paliv a tvorba skleníkových plynů – to jsou hlavní důsledky živočišné produkce, která má zásadní negativní vliv na životní prostředí. Chov zvířat také způsobuje vysoké hladiny metanu v ovzduší, který má až 23× horší vliv na životní prostředí než oxid uhličitý.

Názory na veganství a vegetariánství různí

Je samozřejmé, že tento životní styl má i několik nevýhod. Nejčastější komplikací nesprávně složeného vegetariánského i veganského jídelníčku je chudokrevnost. „Příčinou může být nedostatek železa, které je z potravin nejlépe využíváno z masa. Další běžná příčina zejména u veganů je nedostatek vitamínu B 12, který v rostlinné stravě úplně chybí. Kromě chudokrevnosti může dlouhodobý nedostatek způsobit i onemocnění nervové soustavy, je proto nutné jej doplňovat výživovými doplňky.“ upozorňuje Procházková.

Dostatečný přísun bílkovin

Dále je důležité hlídat si dostatečný přísun bílkovin. Živočišné bílkoviny (z masa, vajec, mléka) jsou v lidském organismu lépe využívány než rostlinné. „Vegani, kteří zcela vylučují živočišné potraviny, musí přijímat rostlinných bílkovin více a nejlépe jejich zdroje vzájemně kombinovat. Nejlépe jíst luštěniny i obiloviny v jednom dni. Jejich bílkoviny se vzájemně doplní a využitelnost se přiblíží těm živočišným. Existují skupiny lidí, kteří by striktní změnu jídelníčku měli zkonzultovat s odborníkem. Například vrcholoví sportovci, těhotné a kojící ženy, staří či nemocní lidé, děti a dospívající mají velké nároky na plnohodnotný příjem všech živin. Vegetariánství a veganství je však pro zdravého člověka vhodnou alternativou či ozdravením dosavadního životního stylu.“ uzavírá Blanka Procházková ze společnosti RACIO.

Recept na veganskou paštiku se šalvějí a ořechy

Ingredience: 200 g sušených rajčat, 200 g vlašských ořechů, 10 lístků šalvěje, mořská sůl, mletý černý pepř, RACIO Knäck Snack se semínky

Postup:

Vlašské ořechy namočíme do studené vody na 6–8 hodin. Sušená rajčata zalijeme vodou horkou a necháme je louhovat, dokud nezvláční. Šalvěj pokrájíme. Ořechy i rajčata slijeme a rajčata nakrájíme. Všechny přísady dáme do mísy a přidáme sůl a pepř. Vše rozmixujeme do hladka. Pokud je třeba přidejte trochu vody. Paštiku podáváme s RACIO Knäck Snacky se semínky.


publikováno: 9. 5. 2019, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: vaříme, vegetarián

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+