Vyznáte se ve vůních? | Kosmetika | Trendy zdraví

Hlavní strana » Kosmetika » Článek

Vyznáte se ve vůních?

24. 3. 2022

Nejen čeští zákazníci obvykle nedokáží správně definovat, jaký typ vůně vlastně sami používají. Pro jednotlivé druhy se ve světě vůní používají ustálená označení, která zákazníkovi napoví kolik procent vonného koncentrátu v produktu je. Jednotlivé kategorie totiž hrají důležitou roli v tom, jak často a kolik vůně na sebe musíme aplikovat, abychom se cítili komfortně. Poměr vonných esencí nijak nesouvisí s takzvanou olfaktorickou pyramidou vůně, tedy jednotlivými ingrediencemi, které se při tvorbě vůně označují jako hlava, srdce a základ.

Den vůní

Mezinárodní profesní organizace The Fragrance Foundation před čtyřmi lety historicky poprvé stanovila datum 21. března jako oficiální Den vůní. Nový svátek parfumérského odvětví a výrobců vůní má připomínat toto krásné řemeslo, ale také vzdělávat prodejce a zákazníky. Jak jsou na tom s vůněmi Češi? Jaké vůně kupují nejčastěji? Dokážeme správně rozlišit jednotlivé druhy nebo poznáme originál od plagiátů?

Jak se vůně liší?

Nejkoncentrovanější a nejhutnější jsou vždy parfémy, v nichž se obsah vonného extraktu pohybuje mezi 15–40 %. Druhou nejkoncentrovanější kategorií je pak Eau de Parfum běžně označovaný zkratkou EdP. Ta má podíl vonných látek v rozmezí 8–15 %. Pod zkratkou EdT koupíte takzvané „toaletky“, tedy Eau de Toilette, u té jsou vonné esence zastoupeny ze 4 až 8 % objemu. Poslední z kategorií je Eau de Cologne, pro kterou Češi používají označení „kolínská“. Ta je s obsahem vonných látek pohybujícím se mezi 3 a 5 % jemná a lehká.

„Za rok 2021 jsme v Čechách a na Slovensku prodali přes 300 tisíc kusů vůní, přitom více jak polovinu tvoří EdP. Nejprodávanějšími značkami jsou dlouhodobě Christian Dior, Giorgio Armani, Lancôme, Hugo Boss a Yves Saint Laurent,“ říká Denis Wanča, E-Commerce Director Parfumerií Douglas CZ&SK. Samostatnou kategorií jsou pak Niche parfémy, které se vyznačují propracovanou stavbou, a především unikátními ingrediencemi.

Názvoslovím ale nejasnosti ve světě vůní nekončí

Bohužel jsou i na tuzemském trhu stále ještě prodejci, kteří nabízejí produkty neoriginální nebo s neověřitelným původem. Pozorný a poučený zákazník by měl ale ve většině případů padělek poznat. „Vždy začněte u obalu. Vrchní celofán i kartonová krabička jsou u originálních produktů z velice kvalitních materiálů a dokonale zabalené. Nikde nesmí být viditelné lepidlo. Dále by vám měl být podezřelý špatně uvedený název nebo značka produktu a jeho nízká cena. U falsifikátů se může lišit tvar i podoba flakonu. Pokud kupujete konkrétní vůni úplně poprvé, navštivte raději kamennou prodejnu, která je oficiálním prodejcem. Ne každá světová značka má oficiální smlouvu s českými e-shopy s kosmetikou. V tom máme coby celoevropský hráč výhodu a můžeme bezpečně garantovat pravost všech položek,“ upřesňuje Denis Wanča, E-Commerce Director Parfumerií Douglas CZ&SK.


publikováno: 24. 3. 2022, v rubrice Kosmetika
Štítky: vůně

Další články v rubrice Kosmetika:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+