K úspěšnému početí si lze dopomoci stravou či alternativní medicínou | Medicína | Trendy zdraví

Hlavní strana » Medicína » Článek

K úspěšnému početí si lze dopomoci stravou či alternativní medicínou

15. 10. 2021

Z medicínského hlediska je za neplodný považován pár, kterému se navzdory pravidelnému pohlavnímu styku nepodaří otěhotnět v průběhu jednoho roku. Ani po dvanáctiměsíčním neúspěšném snažení však dvojice nemusí propadat panice. Vhodné je však co nejdříve navštívit lékařského specialistu, který na základě vyšetření navrhne další postup. Celá cesta zároveň nemusí končit až u umělého oplodnění, často pomůže i změna běžných denních návyků. Jak jít úspěšnému početí naproti a kdy je vhodné si připustit problém s plodností, popisuje ve svém komentáři Kateřina Veselá, lékařka a ředitelka reprodukční kliniky Repromeda.

Problémy s početím provázejí v současnosti přibližně 15 procent párů

Dvojice by však neměla klesat na mysli hned po prvních nezdařilých pokusech, neboť otěhotnění není otázkou týdnů, jako spíš měsíců. Ještě před návštěvou odborníka na reprodukci lze snahy o miminko podpořit celou řadou činností. Partneři tím nejen zvýší svoje šance, že se brzy stanou rodiči, ale i přispějí k tomu, že se jejich potomek narodí zdravý.

Omezte zlozvyky a jezte zdravě

Čemu by se každý budoucí rodič měl při snahách o početí vyhnout, jsou návykové látky. Škodliviny obsažené v alkoholu, cigaretách a drogách negativně ovlivňují jak ženskou, tak mužskou plodnost. Pár by si místo nich měl raději naordinovat vhodnou stravu.

Změna jídelníčku může mít až překvapivě výrazný efekt

Ženy by si měly na talíři udělat místo pro tmavou listovou zeleninu, chřest, luštěniny, tučné ryby, mořské plody, ořechy, játra či citrusy. Naopak je vhodné omezit umělé sacharidy a margariny a k přípravě pokrmů využívat raději lněný nebo kokosový olej. Pro mužskou plodnost jsou pak zásadní nenasycené mastné kyseliny, vitamíny A, C a D a minerály jako hořčík a zinek. Vhodné jsou tedy tučné ryby, hovězí a vepřové maso, ořechy a samozřejmě ovoce a zelenina.

Pohyb či alternativní medicína

Zdravá míra pohybu je užitečná pro zajištění adekvátní tělesné hmotnosti. Ta má přímý vliv na správnou produkci ženských hormonů řídících ovulaci i na tvorbu kvalitních mužských spermií. Přiměřená fyzická aktivita tak rovněž může pomoci proměnit snahy o početí v úspěch. Naopak nadměrné cvičení dokáže – zejména pak u žen – spíše uškodit.

Při otěhotnění hraje výraznou roli i psychická pohoda

Od přebytečného stresu dokážou efektivně ulevit kupříkladu masáže či u nás nepříliš rozšířená akupunktura. Tato technika tradiční čínské medicíny pomáhá s uvolňováním energie v těle a nastolením emoční rovnováhy. K té mohou přispět i nejrůznější bylinné kúry, které se rovněž řadí k postupům alternativní medicíny orientálního světa.

Po roce snažení raději k odborníkovi

S návštěvou lékaře by dvojice neměla otálet, pokud se neúspěšně pokouší o početí déle než 12 měsíců. U žen starších 33 let je vhodné nechat se vyšetřit již po půl roce snažení. Ideálním postupem je nejprve zajít za gynekologem, jenž partnerům vypíše žádanku, díky které jim počáteční lékařské úkony uhradí zdravotní pojišťovna. Na reprodukční klinice pak pár čeká konzultace s odborníkem a následně vstupní vyšetření. U mužů vše začíná známým spermiogramem, přičemž před odběrem je nutná třídenní sexuální abstinence. Na ženy čeká ultrazvukové vyšetření a vyšetření hormonů. Oběma z páru nakonec odebereme vzorek krve pro genetický rozbor.

Je navíc zásadní, aby partneři nepropadali zoufalství a vnímali, že se ve své složité situaci nenacházejí sami. Problémy s početím trápí přibližně každý šestý pár. Moderní reprodukční medicína však dokáže drtivé většině z nich pomoci. Návštěvou kliniky se dvojice zároveň automaticky nemusí vzdávat šance, že se jí podaří přivést miminko na svět přirozenou cestou. Naši odborníci se vždy snaží léčbu maximálně přizpůsobit přáním a potřebám klientů.

www.repromeda.cz


publikováno: 15. 10. 2021, v rubrice Medicína
Štítky: rodiče, těhotenství

Další články v rubrice Medicína:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+