Neodborná masáž může tělu ublížit | Přírodní léčba | Trendy zdraví

Neodborná masáž může tělu ublížit

6. 1. 2023

Velmi oblíbenou relaxací pro tělo i mysl je masáž. V dnešní době ale existuje velká nabídka masérů i jednotlivých masáží od thajské, po aromaterapeutické až po reflexní či hloubkové. Důležité je ale si masáž vybírat opravdu na míru podle našich potřeb. Důležité je také se rozhodovat podle kvalitního a kvalifikovaného maséra. Pozor byste si měli dávat i když masáž vybíráte jako vánoční či valentýnský dárek.

Masér není fyzioterapeut

Před samotnou masáží s masérem je vždy nutní probrat aktuální zdravotní stav, protože pokud nejste zdrávi či máte nějaké pohybové indispozice, můžete si neprofesionální masáží spíše ublížit.

Specifickou skupinou jsou pak těhotné, kdy lze masáže provádět pouze v případě, že těhotenství probíhá naprosto bez komplikací a např. do třetího trimestru se masáž nedoporučuje vůbec žádná. Dále by si pozor by si měli dávat především lidé, kteří mají záněty žil či trpí neurologickými či infekčními onemocněními, různými kožními záněty nebo prodělali rakovinu.

„Pokud trpíte těmito zdravotními problémy nebo jste po úrazech či se u vás objevila osteoporóza, tak je nutné se předem poradit s certifikovaným odborníkem. Důležité je také například sdělit masérovi, pokud máte špatnou srážlivost krve. Ne všichni maséři ve wellness centrech jsou diplomovaní fyzioterapeuti či lékaři. A nevyškolení „specialisté“ by v tomto případě mohli spíše ublížit,“ říká primářka MUDr. Jarmila Zipserová z Neurorehabi­litační kliniky Axon.

Pokud chcete někomu ze svých blízkých darovat masážní poukaz, tak byste si předem měli zjistit, zda je na tento dárek vhodným, a hlavně zdravým kandidátem.

Pokud vám není masér sympatický, odejděte

Masáže a maséra si vybírejte především podle osobních doporučení od důvěryhodných zdrojů. Toto je určitě lepší než anonymní recenze na internetu. Ty mnohdy nemusí být pravdivé. Rozhodně se také doporučuje se zeptat na masérský certifikát a zeptat se na dosažené odborné vzdělání. Důležité je také to, aby vám byl masér a prostředí sympatické a působilo na vás čistě a útulně. Pokud se vám salón nelíbí, tak určitě nezůstávejte.

„Masáž je velice intimní proces a měla by se provádět pro klienta v harmonickém prostředí i atmosféře. Navíc masáž se neprovádí podle přesně daného manuálu, vždy do ní dává svojí energii i masér. Pokud vám tedy není sympatický, tak raději nechte proceduru propadnout,“ doporučuje MUDr. Jarmila Zipserová.

Jak masáž správně vybrat?

Na našem trhu je velká nabídka všech masáží od exotických po sportovní až po zklidňující. Obecně masáže ale pomáhají prokrvovat svaly a snižovat jejich tuhost a tím i bolestivost. Pokud jste fyzicky velmi aktivní (například hodně běháte či lezete po stěně), tak je vhodná sportovní masáž, ta urychluje svalovou regeneraci po aktivní zátěži. Hledáte-li pouze uvolnění a vyklidnění, tak je vhodná relaxační masáž za pomoci esenciálních olejů.

Ideální je, aby oleje byly minerální nebo olejové. Pokud chcete zajít na ajuverdskou masáž, tak to nemusí být vždy správná volba. Při nerovnováze organismu může totiž způsobit spíše problémy. Pokud nevíte, tak se vždy raději poraďte s lékařem či rehabilitačním pracovníkem. Jednotlivé masáže se od sebe liší především provedenými hmaty a jejich intenzitou.

Masáž absolvujte ve správnou dobu

Kromě samotné masáže je také dobré vybrat správnou denní dobu. Pokud vyrazíte brzy ráno na relaxační masáž lávovými kameny, tak se už může stát, že bude tak „zrelaxovaný“, že už se vám po zbytek dne nebude nic chtít dělat. Vždy podle typu masáže volte i vhodnou dobu.

Obecně je ale ideální chodit po práci, kdy můžete opravdu „vypnout“ a jen odpočívat. Zkuste v den masáže i vynechat kofein. Ten může způsobit mírné zatuhnutí svalů a zároveň přerušit relaxační účinek. Dobré je také den po masáži necvičit, aby se svaly mohly opravdu zregenerovat a pít dostatek vody.


publikováno: 6. 1. 2023, v rubrice Přírodní léčba
Štítky: fermentace, masáž, prevence

Další články v rubrice Přírodní léčba:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+