Pánevní dno- krajina známá i neznámá | Přírodní léčba | Trendy zdraví


Pánevní dno- krajina známá i neznámá

18. 6. 2021

Všechny chceme být aktivní, šťastné a spokojené. A k tomu patří psychická pohoda a dobrý zdravotní stav. Abychom si je udržely po celý život, musíme se o ně průběžně starat.

V naší společnosti se velmi málo mluví o ženském zdraví, inkontinenci, diastáze, slabém pánevním dnu, ztráty chuti k sexu či vůbec chuti do života, a tak je pánevní dno, které má na toto všechno velký vliv, stále přehlíženou a utajovanou Popelkou.

Málokdo ví, co pánevní dno je a k čemu slouží

Panuje neznalost o správném umístění pánevního dna v těle, jeho správném používání, vlivu na zdraví, hormonální rovnováhu a duševní pohodu. Objevit nejen pánevní dno, ale prostor pánve přináší větší sebeúctu, sebejistotu a radost.

Všechno v těle spolu souvisí

Tělo funguje jako celek, je propojeno svaly, vazy a fasciemi. Odráží nálady, emoce a napětí, které zas ovlivňují tok tekutin (krve, lymfy) a energie. Pánev a její dno je těžiště našeho těla, můžeme říci také převodníkem pohybu mezi dolními končetinami a horní částí trupu. Aniž si to uvědomujeme, je impulsem pro každý náš pohyb, při sportu, ale třeba i při chůzi. Správným cvičením ve všech patrech těla se zaměřením na pánevní dno pochopíte, jak jedno ovlivňuje druhé a jak s tím vším souvisí dech. Cvičení rovněž uvolňuje emoce, mění se napětí svalů a tekutiny a energie mohou tělem volně proudit.

Fyzická rovina

Pánevní dno je součástí hlubokého stabilizačního systému (někdy nazývaného core), tedy systému svalů uložených v pánvi, břiše a zádech, který zodpovídá za stabilizaci trupu a tím i za správný pohyb. Drží páteř v přirozených křivkách, chrání orgány břicha a udržuje rovnováhu. Je-li pánevní dno disfunkční, ovlivňuje tak postavení spolupracujících svalů systému a tím celý pohybový aparát. Funkci za tyto posturální svaly pak přebírají svaly povrchové, které k tomu nejsou uzpůsobeny a dochází k bolestem zad, ke zhoršení stavu pánevního dna, inkontinenci, diastáze a sestupům pánevních orgánů.

Jak na to

Se cvičením pro pánevní dno se pojí plno mýtů a jedním z nich, zdraví škodlivým je, „posiluj přerušováním močení“. Dalším, ne příliš vhodným, navedením je „vcucni pochvu“ či „sevři všechno tam dole a drž“. Proč tyto obecné pravdy neradí správně? Je podstatné aktivovat celý hluboký stabilizační systém včetně pánevního dna a zároveň pracovat na síle svalových vláken v jejich délce, a to jak pánevního dna, tak core. Cviky jsou na první pohled zdánlivě snadné, protože zde není dynamika, ale hluboká vědomá práce s tělem může být velmi náročná.

Na opačné straně, té nejjemnější, se zabýváme mikrocviky, svalovou alchymií, při které najdeme jednotlivé vrstvy pánevního dna a rozhýbáme i vnitřní prostory pánve. To probíhá v relaxačním módu za naší plné pozornosti a jemnosti provedení. Nazývám je dotekem motýlích křídel . A mezi těmito dvěma oblastmi jsou ještě cviky izometrické, balanční a s overballem. Při těch pracujeme nejen se samotným trupem, ale i chodidly a oblastí krku. Neoddělitelná je také práce s dechem a bránicí, která je součástí hlubokého stabilizačního systému. Drobnou, ale příjemnou, pomůckou mohou být i venušiny kuličky, které svým pohybem probouzí oslabená i stažená svalová vlákna.

Dobré zprávy na závěr

Cvičit není třeba do konce života! Je ale potřeba se do konce života správně pohybovat. A proto důležitým aspektem je změna pohybových návyků. Zdraví našeho těla ovlivňují každodenní drobnosti – to, jak sedíme, chodíme, ale třeba i jak si čistíme zuby. Další dobrou zprávou je, že cvičení vede k hormonální rovnováze, která je důležitá jak pro otěhotnění, tak v menopauze a rovněž zvyšuje intimní ladění. A do třetice, mění se emoční nastavení, dostává se nám schopnosti vnímat prostor pánve, získáváme větší ukotvení a stabilitu a porozumění síle ženy.

O Kamile Jiříkové

„Svoji práci vnímám jako poslání a jako lektorka nabízím odbornou pomoc ženám, které se rozhodly aktivně přičinit na vyřešení svých potíží“ říká Kamila Jiříková, lektorka jógy, zdravotního cvičení a Školy pánevního dna. Setkat se s ní můžete v malé skupince či individuálně. Vstupní konzultace, kde zodpoví vaše obecné otázky a nastíní možnosti spolupráce, je zdarma.

www.kamilajirikova.cz

www.facebook.com/…s/panevnidno

www.facebook.com/…vnidnoajoga/


publikováno: 18. 6. 2021, v rubrice Přírodní léčba
Štítky: inkontinence, intimní zdraví, jóga, sex

Další články v rubrice Přírodní léčba:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+