Za bolestmi zad bývají často i psychické problémy | Přírodní léčba | Trendy zdraví

Za bolestmi zad bývají často i psychické problémy

6. 4. 2023

Tělo a psychika jsou mnohdy propojené více, než se zdá. A platí to i u velmi častého problému mnoha lidí, bolestmi pohybového aparátu. Mnohdy se jedná o potíže se zády či krční páteří, například v důsledku dlouhodobého stresu, psychicky náročných situací nebo úzkosti. Mezi postižené oblasti pak často patří krční, hrudní a bederní páteř.

Stres může vyvolat napětí v těle

Svoji roli v tom hraje i nervový systém, který řídí většinu podvědomých procesů. Stres může vyvolat napětí v těle, které v některých případech stojí i za bolestmi zad. Navíc stres či špatná psychika může způsobit změny ve funkci nervového systému, které bolest ještě zvyšují. Dlouhodobé psychické zatížení nebo nevyřešené psychické problémy se pak mohou projevovat opakovanou fyzickou bolestí. Řešení je ve změně životního stylu a v aktivním přístupu ke svému tělu a k sobě samým.

Přirozený pohyb pro odbourání svalového napětí

„Pokud se domníváte, že vaše bolesti pohybového aparátu souvisejí s psychikou, doporučuji zvolit přiměřenou pohybovou aktivitu, například procházky v přírodě, kolo, začít navštěvovat kurzy tance či jiné podobné aktivity. Pravidelný pohyb pomůže uvolnit a aktivovat svaly, které pak nebudou tolik náchylné k bolestem. Budete tak odbourávat svalové napětí, které se v těle nahromadilo kvůli stresu nebo jiné psychické zátěži. Zároveň také pohybem povzbudíte organismus k tvorbě endorfinů, které jsou hormonem dobré nálady,“ říká prim. MUDr. Jarmila Zipserová z Neurorehabi­litační kliniky Axon.

Správné dýchání pomůže tělu i mysli

Jedním z klíčů pro celkové uvolnění je i správné dýchání. To má vliv na tělo i mysl a může pomoci uklidnit nervový systém a snížit napětí. „Máte-li pocit, že jste ve stresu nebo pod velkým tlakem, je dobré se zklidnit a několikrát se zhluboka nadechnout. Důležité je přitom dýchat do celého hrudníku a hluboko do břicha. Zkuste si představit nafukující balón a takto dýchejte. Učte se postupně uvědomovat dolní, střední a horní část hrudníku zepředu, zezadu i ze strany. Při výdechu můžete nechat celý hrudník klesnout dolů, jako když se celý balón jakoby vyfukuje a klesá dolů. Řešením je také svěřit se odborníkovi, a to buď tomu rehabilitačnímu, nebo tomu přes duši,“ dodává MUDr. Jarmila Zipserová.


publikováno: 6. 4. 2023, v rubrice Přírodní léčba
Štítky: bolest, dýchání, záda

Další články v rubrice Přírodní léčba:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+