Jak začít a na co si dát pozor při plavání s diabetem | Sport a wellness | Trendy zdraví

Jak začít a na co si dát pozor při plavání s diabetem

10. 6. 2022

Plavání je nádherný a zdravý sport, a to i pro diabetiky. Jen vyžaduje několik speciálních opatření. Zde jsou všechny triky, které by se vám mohly hodit.

Hodně lidí s diabetem má zvýšené riziko srdečních chorob a bylo prokázáno, že kardiovaskulární systém posílíte zvýšením srdeční frekvence na vyšší než normální úroveň. Plavání kromě toho pomáhá i snížit krevní tlak, posiluje srdce jako samotný sval a zlepšuje krevní oběh.

Pak tady máme obézní cukrovkáře. Plavání spaluje kalorie, což může usnadnit hubnutí a také přispět k udržení cílového stavu. A úbytek hmotnosti výrazně zlepšuje citlivost na inzulin. Voda nás, jak známo nadnáší, což je pro lidi s nadváhou skvělé. Naše tělesná hmotnost se díky tomuto fyzikálnímu dopingu dočasně sníží o devadesát procent! Tak toho využijme. Výhody to má samozřejmě i pro ty, kteří nejsou obézní. Třeba tu, že tento druh pohybu nezatěžuje klouby.

Definujme plavání

Ještě, než se pustíme do popisu případných rizik, je potřeba si ujasnit základní pojmy. Plavání není koupání. Koupající se člověk je i ten, co si hodinu nehybně čte noviny ve vaně. Pokud chcete mít něco z benefitů pohybu ve vodě, musíte ho i vykonávat. Vůbec není nutné nasadit ďábelské tempo, dokonce není ani nutné umět plavat. Jen se musíte snažit. Popíšeme dále.

Umíte plavat?

Ať už se týká lidí s diabetem, nebo bez, každý pohyb by se měl vykonávat správně. Takže když budete plavat stylem „paní radová“, možná si zlepšíte kardiovaskulární systém, ale zase zhoršíte krční páteř. Naučte se proto vydechovat do vody. To je základ. A pokud neumíte ani prsa, můžete si jen dopřávat chůzi po dně bazénu (uvidíte, jaká je to makačka, dát si takhle 45 minut) nebo se třeba přihlásit na aqua aerobik.

Pokud do toho chcete jít opravdu zodpovědně, objednejte si služby soukromého trenéra. Dopředu si ale domluvte individuální přístup. Jako absolutnímu začátečníkovi a diabetikovi vám zpočátku postačí patnáct minut. Pozvolna přidávejte. Nečekejte hned zázraky, jen si to užívejte.

Pozor na hypoglykémii

Stejně jako u kterékoli dlouhodobé pohybové aktivity. U plavání se to ale může trochu hůře poznat. Obavy z následků hypoglykémie jsou na místě u všech sportů, při nichž člověk ztrácí pevnou půdu pod nohama (parašutismus, horolezectví i potápění).

Hypoglykémii může doprovázet únava, třes, hlad, zrychlený tep, úzkost, podrážděnost, závrať, slabost, nevolnost. Pokud se u vás některý z těchto příznaků objeví, okamžitě vylezte z vody a dejte si svačinu nebo někoho požádejte, ať vám s tím pomůže.

Předtím než vlezete do vody, dejte si malé občerstvení s bílkovinami, tuky a komplexními sacharidy. Diabetik by si měl před sportem dát 20 až 40 gramů sacharidů navíc, aby se zásobil energií. A možná vám to přijde divné, ale i ve vodě vypotíte spoustu tekutin. Položte si klidně lahev s vodou až k okraji bazénu a občas se napijte.

Samozřejmě si měřte hladinu glykémie před výkonem i po něm, ale sledujte se i s odstupem dvanácti a čtyřiadvaceti hodin. Vaše tělesná továrna poněkud „dojíždí“ a zvýšená citlivost na inzulin vydrží hodiny.

Nelezte do vody, když se na to necítíte. Nebo pokud už jste naměřili špatné údaje. Počkejte do zítřka, určitě bude taky hezky.

Nikdy neplavte sami

Alespoň zpočátku je doprovod potřeba. Ono omdlít ve vodě je něco jiného než omdlívat na suchu. Zvlášť když je bazén nacpaný lidmi, kteří si o vás myslí, že jste asi spíš opilí, a bojí se cokoli udělat. Pokud začínáte, a ještě se v tomto sportu dost neznáte, jděte do vody s někým. Jestli nemáte s kým, stačí upozornit plavčíka. Je také dobré mít na ruce pásek s údaji o vašem zdravotním stavu. A na břehu si připravte zmíněnou svačinku pro případ, že nebudete mít sílu potácet se až do skříňky.

Jaký je můj cíl?

Plavec Gary Hall, kterému byla diagnostikována cukrovka 1. typu ve věku pětadvaceti let, uspěl na olympijských hrách v letech 1996, 2000 i 2004 a získal dohromady deset medailí. I to lze s diabetem. Pokud vám ale jde jen o to, maximalizovat výhody tohoto sportu pro zlepšení zdraví, je vaším cílem třicet minut pohybu třikrát týdně.

Začínejte velice pozvolna. Jeden bazén a pak odpočívejte alespoň půlminutku při otáčce. Postupně přidávejte, zrychlujte, jak se vám to bude líbit. Když se na cíl dostanete za rok, je to fajn. Není důležité, aby to bylo rychle, ale aby vás to bavilo, a abyste u toho tím pádem vydrželi. Nesmíte to dělat za trest. To samozřejmě platí pro všechny sporty.

Systém FreeStyle Libre pro diabetiky. Nevadí mu voda, pot ani pohyb

Mít přehled o hladině glukózy je při léčbě cukrovky zásadní. Pro diabetiky je k dispozici systém FreeStyle Libre, který ji měří průběžně, a to bez nutnosti vpichů do prstu. Malý senzor o velikosti padesátikorunové mince umístěný na zadní straně paže měří hladinu glukózy každou minutu, a to až po dobu 14 dnů. Čtečka snímá hodnoty i přes oblečení a ukládá data z měření. Systém diabetikům poskytuje vizuální představu o hodnotách hladiny glukózy, jejich trendech a časovém průběhu. S pomocí specializovaného softwaru je možné z dat generovat exporty a přehledy, které diabetikovi i jeho lékaři pomohou precizněji nastavit léčbu. Čtečku i senzor lze objednat na freestylelibre.cz.

zdroj informací www.freestylelibre.cz


publikováno: 10. 6. 2022, v rubrice Sport a wellness
Štítky: diabetes, plavání, pohyb

Další články v rubrice Sport a wellness:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+