Pravidelným cvičením zabráníte úrazům | Sport a wellness | Trendy zdraví


Pravidelným cvičením zabráníte úrazům

20. 9. 2012

Věděli jste, že cvičením můžete předcházet zraněním pohybového aparátu a dokonce i úrazům při sportu? Dochází při něm ke stimulaci svalů a šlach, posilují se kosti a okysličují orgány. Tělo je pak pružnější, ohebnější a vy se cítíte fyzicky zdatnější. Díky tomu vám tolik nehrozí, že se zraníte. Ovšem funguje to jen v případě, pokud dodržujete několik zásad.

Sportujte pravidelně, nejlépe obden

Tělo potřebuje čas na regeneraci. A i pokud jste zapálení sportovci, neprovádějte jednu pohybovou aktivitu (např. kolo, běh, plavání) víckrát než pětkrát do týdne. Šestý den si dopřejte kompenzační cvičení (např. jógu, posilování, intenzivní strečink) a sedmý den pouze odpočívejte. Nejčastější zranění při sportu bývají totiž zánětlivá onemocnění pohybového aparátu, která vznikají, pokud přetěžujete respektive jednostranně zatěžujete určitou partii (odtud pak tenisový loket, Achillova šlacha, vrtkavý kotník, bolest beder…)

Rekreační sport pro zdraví

Je samozřejmě chvályhodné zlepšovat svou fyzičku, časovku a vůbec posunovat svoje cíle. Nicméně pokud chcete opravdu něco dělat pro svoje zdraví, bohatě vám stačí častý a pravidelně obměňovaný kondiční trénink, při které se sice zapotíte, ale dokážete si při něm i povídat. Jedete v aerobní frekvenci. Pokud nechcete usnout na vavřínech, ale plynule zvyšovat svůj výkon, zařaďte do svého běžeckého tréninku pár rychlých rovinek, proložte jízdu na kole výšlapem na kopec, vyběhněte schody.

Zahřejte se a až pak protáhněte

Hodně lidí se dokáže zranit ještě před tím, než trénink vůbec začne. Protože se protahují příliš brzy. Ještě než tedy začnete se strečinkem před samotným tréninkem, dejte si na zahřátí několikaminutový výklus, svižnější jízdu na ortopedu či nízké skoky přes švihadlo. Výrazně tím snížíte riziko toho, že si následně něco „urvete“.

Sport urychluje rekonvalescenci

Pokud máte ztuhlé rameno nebo vás bolí v kříži, nemusíte hned zalézat do peřin. Dokonce i s vyvrknutým kotníkem lze sportovat. Samozřejmě úměrně povaze zranění a bolesti. Každopádně správně zvoleným cvičením můžete rekonvalescenci urychlit. Vždyť k čemu slouží rehabilitace? Například s výronem v kotníku pomáhá jízda na kole. Samozřejmě ne hned. První dny je naopak ideální zůstat v klidu, chladit a mít končetinu ve vyšší poloze (nad srdcem). Ale po pár dnech už je možné nohu opatrně zatěžovat. Ideální je před výkonem potřít inkriminované místo krémem či gelem. Hodí se například Dolgit, protože nejenže snižuje otok a zmírňuje bolest, ale působí i protizánětlivě. Následně je nutno místo zpevnit obinadlem a můžete vyrazit. Pokud nejsou šlachy či svaly přetržené, nebudete při jízdě na kole o bolavé noze ani vědět. Šetrný plynulý pohyb bez záškubů a rizik dalšího poranění naopak napomůže zmírnění otoku. Podobně to platí i obráceně. Pokud vás píchá v zádech či bolí za krkem z kola či tenisu, mírným joggingem nebo správně provedeným plaveckým stylem můžete namožené svaly krásně uvolnit. Každopádně platí přes bolest nechodit!


publikováno: 20. 9. 2012, v rubrice Sport a wellness
Štítky: bezpečný, bolest, cvičení, pohyb, prevence, rehabilitace, relaxace, sportovci, únava, zánět, zranění

Další články v rubrice Sport a wellness:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+