Téměř polovina Čechů nesportuje | Sport a wellness | Trendy zdraví


Téměř polovina Čechů nesportuje

1. 2. 2021

Více než 40 % Čechů neprovozuje žádný sport. Alespoň jednou týdně se jakékoliv fyzické aktivitě (od sportu přes zahradničení) věnuje třetina Čechů. Přes 20 % Čechů přitom nasedí denně v průměru osm a půl hodiny a víc. Zdravotní dopady jsou alarmující – s obezitou se potýká téměř čtvrtina Čechů,“ varuje Jana Havrdová, prezidentka České komory fitness a Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, které stojí za celou řadou projektů, jimiž chtějí přivést českou populaci ke zdravému životnímu stylu. Právě pravidelný pohyb je totiž tou nejlepší prevencí celé řady onemocnění.

Pohyb jako prevence nemocí

Je prokázáno, že pohyb je možné považovat za prevenci i lék pro mnoho zdravotních obtíží, jako jsou kardiovaskulární onemocnění, vysoký krevní tlak, cukrovka, vysoký cholesterol, osteoporóza či deprese. Aby naše tělo mohlo po všech stránkách dobře fungovat, měli bychom se maximálně často hýbat. Jenže skutečnost je jiná.

„Lidé všech generací se výrazně méně pohybují, ztrácejí potřebu pravidelné fyzické aktivity, klesá jejich fyzická i psychická kondice. V posledních několika desetiletích prudce stoupl počet lidí, kteří trpí nadváhou, obezitou a dalšími civilizačními onemocněními. V důsledku toho také stoupají náklady na zdravotní péči. Podporou pohybu a sportování všeho druhu stát ušetří obrovské sumy peněz, které by se později musely vydat za léčbu. Nadešel čas začít bubnovat na poplach a snažit se lidi přesvědčit o nutnosti se hýbat a zároveň upozornit politiky, že podpora pravidelné fyzické aktivity není okrajovou záležitostí, ale neodkladným strategickým úkolem, který se nám všem bohatě vyplatí,“ říká Jana Havrdová, prezidentka České komory fitness a Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz.

Každý den aspoň půlhodinka pohybu!

Světová zdravotnická organizace doporučuje 5× 30 minut pohybové aktivity týdně pro dospělého člověka, pro dítě by to mělo být minimálně 60 minut denně, u dospělých konkrétně 150 minut mírné aerobní aktivity nebo 75 minut aktivity s vyšší zátěží týdně.

„Každý den bychom měli svižnou chůzí zvládnout minimálně 10 000 kroků, což je denní limit, který by měl zdravý člověk ujít,“ radí Jana Havrdová s tím, že možností začít sportovat je dnes nesčetně. Vyzkoušet můžete skupinové lekce mnoha cvičebních stylů, najmout si trenéra, který se vám bude věnovat individuálně, ať už ve fitku, na workoutových hřištích, při tréninku nordic walkingu či běhu v přírodě. Přibývá i kurzů online cvičení, či se můžete vydat na „živé“ vzdělávací workshopy, které pořádá například Škola fitness profesionálů. Ta má více než 25letou praxi s vedením kurzů pro instruktory i veřejnost, spolupracuje s největšími kapacitami ve svém oboru a jako první v ČR jí byla udělena akreditace mezinárodní společnosti Europe Active, která představuje nejvyšší možné uznání kvality vzdělávacího systému v oblasti fitness v Evropě. Více informací najdete na www.fisaf.cz

Děti na startu bojují proti obezitě i lenosti

Nedostatek pohybu a nadváha ovšem netrápí jen dospělé. Podle údajů Světové zdravotnické organizace má více než 27 % dětí v České republice nadváhu a téměř 10 % dětí je obézních.

„Počítačové hry, internet, sociální sítě, mobilní telefony a televize – to jsou v posledních letech nejčastější způsoby trávení volného času dětí a mládeže. Aktivity jako četba či sport se dostaly na druhou kolej. A tak není divu, že české děti tloustnou a leniví,“ říká Jitka Literová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, který zaštiťuje úspěšný projekt Děti na startu, jehož cílem je vypěstovat v dětech lásku k pohybu a vést je ke zdravému životnímu stylu.

Kurzy Děti na startu kopírují školní rok a probíhají po celé republice pod vedením odborně vyškolených trenérů a instruktorů: ve školách, družinách a kroužcích jako součást vyučování nebo po vyučování v mateřských školách v rámci pohybových aktivit v tělocvičnách, sportovních halách, sokolovnách, sportovních klubech, oddílech a fitness centrech.

„Zaměřujeme se na všeobecnou pohybovou průpravu a děti se naučí všechny potřebné základy – jak ovládat své tělo, správně běhat, udělat kotrmelec, skákat, padat, nebát se míče – tedy dovednosti, které tvoří nezbytný základ pro jakoukoliv pohybovou a sportovní činnost. Vyzkouší si více sportů najednou, zjistí, k čemu mají největší vlohy a jaký sport je bude bavit. Každá hodina je rozdělena na čtyři úseky, kdy si děti vyzkouší základy atletiky, gymnastiky, míčové hry i hry pro rozvoj síly, vytrvalosti, rychlosti a koordinace,“ dodává Jitka Literová.

Po celé České republice tak už vzniklo přes 250 středisek Dětí na startu, které pomohly k lepšímu zdravotnímu stavu i sebevědomí více než 10 tisícům dětí. A k zapojení se do projektu zvou další – děti i dospělé, kteří by se chtěli spolu s nimi věnovat cvičení.

„Pořádáme pravidelné školení pro nové trenéry a učitele, které je akreditováno ministerstvem školství. Dozvíte se na něm vše o projektu, o věkových zákonitostech a pohybových schopnostech dětí, jak cvičit s dětmi správně i zábavně, získáte zásobník cviků a mnohé další,“ vyjmenovává Jana Bízková, školitelka kurzů Děti na startu, s tím, že v nejbližší době se můžete zúčastnit Inspirativního workshopu Hry v tělocvičně, který se koná 23. – 24. 1. 2021 v pražské ZŠ Klánovice nebo 16. – 17. 4. 2021 Inspirativního workshopu Hry v přírodě, který bude probíhat v Tanvaldu. Více se dozvíte na www.detinastartu.cz


publikováno: 1. 2. 2021, v rubrice Sport a wellness
Štítky: cvičení, dítě, prevence

Další články v rubrice Sport a wellness:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+