Vsaďte i ve vyšším věku na pohyb venku, čerstvý vzduch posílí i vaše plíce | Sport a wellness | Trendy zdraví


Vsaďte i ve vyšším věku na pohyb venku, čerstvý vzduch posílí i vaše plíce

3. 5. 2021

Střední a starší generace se s příchodem jara často potýká i s jarní únavou. První pomocí je vyrazit ven. Budete-li dodržovat preventivní opatření, je riziko, že se tam nakazíte koronavirem, malé. Díky uvolnění již lze volně cestovat mezi okresy, zamířit tedy můžete kamkoliv do přírody chcete. Čerstvý vzduch, slunce, ale i pohled na přírodní scenérie, vůně květin a rostlin či zpěv ptáků podpoří fyzické i mentální zdraví. Nejvhodnějším pohybem je pro seniory chůze. Denně je dobré nachodit venku kolem 10 tisíc kroků.

Načerpejte energii

Pandemie koronaviru zasáhla do zdraví lidí v mnoha ohledech a jedním z nich je i omezení pobytu venku. Zatímco mladší lidé v době zavřených fitness center a dalších sportovišť do parků a přírody vyráželi víc, mnoho seniorů zůstávalo v obavě před nákazou většinu času doma.

Pokud se lidé budou držet dál od větších shluků lidí, dodržovat rozestupy a všechna potřebná opatření, je pravděpodobnost, že se venku covidem-19 nakazí, malá.

„S příchodem jara je potřeba načerpat energii, kterou si vybraly chladné měsíce. Takzvanou jarní únavu přitom pociťuje zejména střední a starší generace. Projevuje se třeba bolestmi kloubů, malátností, špatnou náladou. Bojovat proti ní lze různě, pomůže třeba lehká očistná strava, ale opravdu důležitý je také pohyb. A to nejlépe venku,“ radí Daniela Jičínská, Brand manager Magnet 3PAGEN, který nabízí řadu pomocníků pro zdravý a příjemný pohyb v každém věku.

Čerstvý vzduch udržuje plíce v kondici, slunce i přírodní vůně pohladí po duši Pobývat na čerstvém vzduchu je potřeba celoročně, nadcházející teplejší měsíce jsou ale pro pohyb venku nejvhodnější. Je velmi důležité využít teplých a slunečných dní a být venku co nejvíc. Sluneční paprsky a čerstvý vzduch jsou skvělou kombinací nejen pro fyzické, ale i mentální zdraví. Z vitaminu D naše tělo získává serotonin, známý hormon štěstí. Čerstvý vzduch, vůně květin i dalších rostlin, ale třeba také zpěv ptáků a samotný pohled na přírodní scenérie – to vše i podle odborných výzkumů pozitivně působí na psychiku a soustředění, snižuje stres a celkově uklidňuje.

Co se týče vitaminu D, ten je starší populaci prospěšný i proto, že podporuje silné kosti. „Vitamín D je nezbytný pro vstřebávání vápníku a fosforu, což jsou základní stavební kameny lidského skeletu. Jeho dostatečný příjem je tedy jednou z prevencí vzniku osteoporózy. Důležitou roli hraje i pro správnou funkci svalů, nervového a imunitního systému,“ vysvětluje celostní lékař MUDr. Bohumil Ždichynec. Čerstvý venkovní vzduch zase obsahuje více kyslíku než vzduch v uzavřených prostorech, tím pádem se více kyslíku dostává i do organismu. Znamená to nejen příval energie, ale například i rychlejší hojení různých poranění. Přísun většího množství kyslíku také způsobuje rozšíření cév v plících, což podporuje čištění plic a regeneraci plicní tkáně. Udržovat své plíce v dobré kondici je v době řádění koronaviru mimořádně důležité.

Každý den 7 až 10 tisíc kroků

Pokud poté spojíte samotný pobyt venku s pohybem, benefitů pro zdravé tělo i mysl rázem přibude. Vůbec nejvhodnější formou pohybu je pro seniory běžná chůze. „Starší lidé by měli každý den ideálně nachodit 7 až 10 tisíc kroků. S dodržením tohoto počtu snadno pomůže krokoměr, třeba v praktické podobě fitness náramku. Svižnější chůze je lepší, protože více rozhýbe svaly a zintenzívní cirkulaci krve, ale je samozřejmě potřeba brát ohled na zdravotní stav.

V chůzi může pomoci praktická vycházková hůl, která poskytne oporu a díky níž člověk zapojí i svalstvo ruky či rukou. Pro pohodlnou chůzi si lze pořídit i speciální vložky do bot, které odpruží dopad chodidla a šetří tak klouby, stejně jako chrání před otlaky a puchýři,“ popisuje Daniela Jičínská.

Vedle obyčejné chůze se senioři mohou pustit třeba do nordic-walkingu či jízdy na kole, případně elektrokole. Pro mladší seniory může být vhodná i jóga, která pomáhá udržovat pružnost těla, učí správnému dýchání a podporuje relaxaci a duševní svěžest. A dá se provozovat i venku, stačí si vzít matraci a najít vhodný kousek trávníku.


publikováno: 3. 5. 2021, v rubrice Sport a wellness
Štítky: chůze, senior

Další články v rubrice Sport a wellness:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+