Adresy farmářů s bedýnkami | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví

Adresy farmářů s bedýnkami

6. 5. 2010

Kontakty na téměř 30 farmářů a bioklubů v České republice, které provozují bedýnkové systémy dodávky čerstvých zemědělských produktů přímo konečným zákazníkům, zveřejnily web portály Bio-info.cz, Biospotřebitel.cz a ekologická organizace Hnutí Duha.

Zatím pro 2 tisíce zákazníků

Cílem adresáře je usnadnit lidem dostupnost místních a čerstvých zemědělských produktů a navázání spojení mezi českými farmáři a spotřebiteli,“ říká Tom Václavík, jeden z autorů adresáře. Adresář Kam pro bedýnky obsahuje kontaktní údaje a detailní popis fungování 29 bedýnkových systémů v České republice. Bedýnkáři uvedení v adresáři dodávají své produkty přibližně dvěma tisícovkám zákazníků. Někteří již vozí produkty řadu let, další začali teprve nedávno a jiní první závozy čerstvé zeleniny připravují. Řada z iniciativ nabízí certifikované bioprodukty nebo produkty drobných necertifikovaných zemědělců.

Adresář Kam pro bedýnky je volně ke stažení na: www.Bio-info.cz, www.Biospotre­bitel.cz a web stránce Hnutí Duha.

Překvapení

V poslední době lidé upřednostňují možnost nakupovat čerstvé, sezónní potraviny od zemědělců, kteří se chovají k přírodě a hospodářským zvířatům ohleduplně. „Bedýnka plná biozeleniny, bioovoce a třeba i kytky od farmáře je nejlepší pozdrav z venkova, díky kterému se cítíte v kontaktu s přírodou i uprostřed velkoměsta. A konečně zjistíte, že zelenina je nejlepší tehdy, když má svou sezónu. „Miluju ten pocit, že nás každý týden v bedýnce čeká nějaké překvapení,“ komentovala vydání adresáře Hana Zemanová, autorka úspěšné knihy Biokuchařka Hanky Zemanové.

Od souseda

Stejně jako v dalších vyspělých zemích se i v České republice v poslední době objevuje nová, alternativní kultura jídla. Zvyšuje se zájem o tradiční, řemeslně vyráběné produkty, tak zvané „slow food“, narůstá zájem o produkty ze známých zdrojů s „biografií“. Lidé čím dál častěji chtějí nakupovat „jídlo z blízka“, tedy od pěstitelů a výrobců ve vlastním kraji či regionu.

Prodej ze dvora, tržnice…

V České republice vznikají první opravdové farmářské tržnice, roste popularita prodeje ze dvora, mléčné automaty rostou jako houby po dešti a stále více lidí si vychutnává jedinečné chuti piv z nově vznikajících rodinných pivovarů. Tyto neprůmyslové přístupy vytvářejí novou kulturu jídla, jež se postupně stane mnohem důležitější s tím, jak porostou energetické a ekologické náklady průmyslových potravinových systémů a naše ekologické a etické uvědomění.

Jak funguje bedýnkování?

Systém bedýnek je jedním z nejrychleji se rozvíjejících způsobů distribuce čerstvých a sezónních produktů samotnými producenty bez prostředníků, přímo konečným spotřebitelům.

  • Bedýnka je systém, při kterém se farmář, nejčastěji zelinář, rozhodne pravidelně zavážet své výpěstky v bedýnkách přímo zákazníkům. Vedle vlastních produktů může do bedýnky dodávat i produkty od dalších zemědělců v sousedství či z regionu.
  • Základem sortimentu bedýnek jsou většinou nejrůznější druhy zeleniny a ovoce, ale mohou obsahovat i mléčné výrobky, byliny, sušené ovoce, pečivo, zavařeniny či maso. Existuje několik různých modelů, nicméně všechny jsou založeny na ústředním principu dodání bedýnky plné čerstvých, místně produkovaných a sezónních produktů buď přímo k zákazníkovi domů, nebo na předem určené distribuční místo.
  • Někteří provozovatelé systému bedýnek nabízí svým zákazníkům možnost volby množství obvykle ve třech rodinných velikostech či obsahu bedýnky, a umožňují tak výběr dle velikosti domácnosti či obliby různých druhů produktů. Zákazníci každý týden či 14 dní získají bedýnku, tašku či přepravku za pevně stanovenou cenu téměř až do domu.
  • Farmáři do bedýnky často přidávají recepty a informace o svých výpěstcích a životě na farmě, které neoslovují pouze náš zájem a zvědavost, ale také do tohoto způsobu prodeje vnáší osobní tón. Pomáhají tak překlenout propast, která se vytvořila mezi strávníky ve městech a zemědělci na venkově.
  • Počet zákazníků farem, které nabízejí bedýnky, se ve světě pohybuje od několika desítek či stovek až po největší dánskou firmu Aarstiderne, která každý týden rozváží po celém Dánsku a části Švédska více než 100 000 bedýnek biopotravin.

Výhody bedýnkování

Systém bedýnek je něco jiného, než kupovat zeleninu v supermarketu. Je to jeden ze způsobů, jak lidem nabídnout přístup k čerstvým a v regionu vypěstovaným plodinám za rozumné ceny. Máloco může být pohodlnější a praktičtější, než dodávky bedýnky sezónní zeleniny do vašeho domu či sousedství.

Vytváříte si osobní vztahy se „svými“ pěstiteli a radujete se z absolutně čerstvé zeleniny, často sklízené ten samý den. Přestože nevíte, co v bedýnce ten který týden dostanete, těšíte se z překvapení. Je to skvělý způsob, jak se seznámit s méně známými druhy ovoce či zeleniny. Nákup od certifikovaných ekologických zemědělců vám navíc dává jistotu, že vše, co v bedýnce dostáváte, je v biokvalitě.


publikováno: 6. 5. 2010, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: bio, ekologické, lahůdky, místní speciality, nákupy, ovoce, vaříme, zelenina

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+