Fermentace. Proč a v jaké formě jíst kysané výrobky každý den? | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Fermentace. Proč a v jaké formě jíst kysané výrobky každý den?

24. 5. 2021

Zajímá vás, co to vlastně fermentace je, jestli je vážně tak zdravá a proč kysané výrobky jíst? Tenhle víc než 15 000 let starý způsob konzervace potravin je opravdu třída. Pokud milujete kefír a chcete vědět víc, čtěte dál.

Co to je fermentace

Fermentace je přeměna organických látek (cukrů) působením činnosti mikroorganismů ve výchozí surovině na jednodušší látky. Přidanou hodnotou je konzervace, prodloužení trvanlivosti potravin a taky zlepšení stravitelnosti. A navíc je zdrojem tělu prospěšných probiotik.

Zázračná probiotika

Jedno kilo. Tolik máme každý v tlustém střevě mikroorganismů. Přesný počet je individuální a jejich poměr a účinnost můžeme ovlivnit tím, co jíme. Když si dopřejete dost funkčních potravin s probiotickými mikroorganismy, bude vaše střevní mikroflóra v rovnováze.

Nejčastější probiotika jsou bifidobakterie, známá z reklamy na jogurty. A mají něco do sebe, protože mezi funkční potraviny patří hlavně zakysané mléčné výrobky a zelenina. Ty bychom měli ideálně jíst každý den. Ale věděli jste, že třeba i uherák je fermentovaný?

Co všechno probiotika umí?

Spoustu věcí. Podpoří přirozené prostředí tlustého střeva a naopak jej chrání proti nechtěným mikroorganismům. Pomáhají správné funkci trávicího traktu a preventivně chrání před nádorovým onemocněním. A pokud trpíte laktózovou intolerancí, zmírňují její nesnášenlivost.

Jaké kysané výrobky jíst?

Jogurty a kefíry do každé rodiny. I tak by se to dalo říct. Takže všechny, které vám chutnají – jogurtové mléko, acidofilní mléko, kyška, podmáslí či kefír. Vyhněte se ale těm s přislazenou ovocnou složkou či škrobem zahuštěné varianty, které štíhlosti nepřidají.

Pokud si někdy rádi dáte k snídani sladké pečivo, kefír nebo jogurtové mléko je fajn doplněk stravy, který dodá bílkoviny. Kysaný produkt oceníte i během fyzického i psychického diskomfortu, cestování nebo v dlouhých horkých měsících, kdy organismus zákonitě tráví hůř.

Tak to zkuste, pravidelná dávka prospěšných bakterií je pro tělo (a často i figuru) opravdu záchranou napomáhající zdravému životnímu stylu. Na zdraví.  

7 nejčastějších otázek na téma pečivo. Vše, co o něm chcete vědět

Croissanty, bagety, housky a rohlíky. Nejím, pečivo je zlo! Zkuste to jinak a nezakazujte si něco, o čem jste jen četli na Instagramu. Jasně, jíst ho nemusíte, sacharidy najdete i jinde. Když vám ale chutná a nemáte zdravotní omezení, není důvod se ho vzdát. Vše na téma pečivo najdete tu.

1. Které dát do košíku

Když můžete, vybírejte ty s vyšším obsahem vlákniny, tedy žitné, celozrnné, grahamové a žitno-pšeničné. Ale. Zabijáky najdete jen na Netflixu, i bílé pečivo není vyloženě nezdravé. Pokud i zbytek vašeho jídelníčku dává smysl, je to v pohodě a tu housku si dejte.

2. Které raději nechat v regálu

I když je to těžké, zkuste omezovat sladké pečivo – koblihy, koláčky, buchty, listové záviny. Je chudé na vlákninu, ale bohaté na tuk a jednoduchý cukr. Často jsou taky zdrojem těch špatných tuků. Ale. I tady platí, že žádné potraviny si nemusíte démonizovat a vyčítat si jejich konzumaci. Na trhu jsou totiž zdravé varianty, které si můžete dopřát (nejen) na dietě.

3. Přiberu, když budu jíst pečivo večer?

Ano i ne. Když se snažíte zhubnout a dáte si 2 plátky chleba se sýrem k večeři, nemusí to znamenat katastrofu. Ono totiž záleží, co jste jedli předtím. Pokud na snídani byli 2 skořicoví šneci, k dopolední svačině ovesné sušenky a k odpolední croissant s kafíčkem, jo, máte po dietě.

Jestli ale během dne jíte vyváženě a dodržujete nastavený jídelníček, pak si klidně ty dva chlebíky dejte. Nic se nestane.

4. Je večerní chlebík zdravý?

Ne. Klidně ho nechte v regálu. Tohle pečivo kvůli vyššímu obsahu bílkovin není lepší a má dost tuku. A už vůbec není třeba rozdělovat chleba na denní a večerní. Pečivo má hrát roli přílohy, a to že má vyšší podíl bílkovin nemá v pestrém jídelníčku žádné logické opodstatnění.

5. Mám pečivo vyřadit z jídelníčku?

Ne. Když pomineme ochuzení jídelníčku, co se výběru potravin týče, vlákniny, minerálních látek a vitamínů, čeká vás ještě něco mnohem horšího. Chutě na sladké. Protože nevyvážený jídelníček. Tělu budou chybět komplexní sacharidy, a tak si bude hledat ty rychlé (a sladké).

TIP: Jestli máte díky hubnutí z pečiva fobii, zkuste speciální proteinové pečivo s vyváženým složením. Méně sacharidů a více bílkovin je recept na to, jak si pochutnat a znovu nepřibrat.

6. Je rozpékané pečivo špatné?

Ano i ne. Jako se vším záleží na kontextu. Má dvakrát vyšší obsah soli než čerstvé kváskové, ale pokud ho nekonzumujete od rána do večera, není to nutné zlo.

Na závěr snad jen jedno, neznamená to, že se máte pečivem cpát od rána do večera. Jíst jen rohlíky není úplně OK. Ale jeden ´krosant´ ničemu neškodí. Tak dobrou chuť!

Autor: Fittipy.cz


publikováno: 24. 5. 2021, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: fermentace, jogurt, mléko, pečivo, probiotika

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+