Grilovací sezóna je konečně zpět! | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví

Grilovací sezóna je konečně zpět!

11. 5. 2022

Existují dva druhy lidí: ti, kteří věří, že existuje grilovací sezóna, a ti, kteří jsou přesvědčeni o tom, že grilovací sezóna je jednoduše celý rok. Ať už jste vyhlášený mistr grilu, mimořádný zahradní „grilovač“, nebo jen vášnivý konzument všech těch báječných pokrmů, grilování a rožnění je hlavně synonymem společně strávených chvílí s nejbližšími nad výborným jídlem. Není proto divu, že jakmile se počasí zpříjemní a umožní grilování venku, rychle se tato činnost zase vrací do našich víkendových programů.

„Každé roční období se vyznačuje nárůstem nákupu určitých potravin, mezi ty nejvýraznější patří Vánoce a letní sezóna. S teplejším počasím zákazníci začali nakupovat potraviny, které se dají snadno grilovat – masa, plísňové sýry, cuketu a papriky. Vidíme také nárůst prodeje čerstvé zeleniny a ovoce různých druhů,“ komentuje za shoppery z online tržiště potravin Everli Oliver Fecko, everli.cz. Přinášíme několik tipů, se kterými letošní grilovací sezónu můžete bezpochyby odstartovat!

Zpomalte!

Jarní grilování může být skvělým obdobím pro experimentování například s pomalým pečením. Nikdo totiž nemá rád stání nad rozpáleným grilem v úmorném horku uprostřed letních měsíců. Od vepřové plece přes bůček až po žebírka – použití grilu k přípravě takových kusů mas, kterým prospívá dlouhé a pozvolné pečení, je skvělým způsobem, jak zahájit grilovací víkendy už za chladnějších jarních dnů.

Nezapomeňte na zeleninu

Od jarního chřestu až po rané cukety nebo nejrůznější druhy salátů, nebojte se využít první jarní úrodu naplno. Ať už zeleninu grilujete jako předkrm, přílohu k masům, nebo je hlavní hvězdou, vnesete do ní chuť kouřete a dodejte jí rozměr, který zvýrazní chuť těchto raných plodin.

Vdechněte smutným citrusům nový život

TIP! Máte měknoucí citron, hnědnoucí limetku nebo poslední pomeranč, který jste zapomněli vzadu v šuplíku lednice? Nevyhazujte je! Rozkrojte je napůl, položte řeznou stranou dolů na rozpálený gril a nechte je zuhelnatět. Pak vymačkejte šťávu na jakékoliv maso nebo zeleninu, abyste získali příval chuti, který je skvělým způsobem, jak vylepšit cokoli, co připravujete. Nebo šťávu použijte k přípravě salátových zálivek s nádechem kouřové chuti.

Nedozrálé ovoce? Perfektní pro přípravu na grilu!

Po dlouhé zimě, kdy jsme doma měli spíše typicky podzimní a zimní ovoce, můžeme všichni propadnout euforii z první várky broskví, švestek, manga, ananasu a dalších letních plodin. Ale až po příchodu domů často zjistíme, že jsou tvrdé, nedozrálé a mdlé. Pokud nemáte dost trpělivosti nebo času na to, nechat ovoce trochu dozrát, dejte ho na gril! „Při grilování těchto plodů dochází ke karamelizaci přirozených šťáv, což osladí jejich chuť a zjemní strukturu,“ přidává osobní typ Oliver Fecko z Everli. Můžete je tedy podávat jako přílohu nebo z nich udělat dezert, který doplníte například šlehačkou, zmrzlinou, sorbetem, jogurtem, granolou, nadrobenými sušenkami nebo klidně jejich kombinací.

Domácí cheeseburger

● olivový olej

● 2 cibule nakrájené na tenká kolečka

● 1kg 80% libové mleté hovězí maso

● 2 vejce

● 1/2 šálku cibule

● 3 lžičky sušeného česneku

● 2 polévkové lžíce Worcester omáčky

● 2 lžičky hořčice

● sůl

● čerstvě mletý pepř

● rajče nakrájené na plátky

● sýr čedar, plátky

● listy římského salátu, natrhané na kousky

● nakládané okurky

● 6 brioškové hamburgerové housky nebo sladké havajské housky

Tajná omáčka

● majonéza

● 2 polévkové lžíce kečupu

● 1/2 lžičky sušeného česneku

● 2 polévkové lžíce šťávy z nakládaných okurek

● 1 lžička sušeného kopru

● 2 lžičky limetkové šťávy

● 1 lžička uzené papriky

● 1/2 lžičky kajenského pepře

● 1 lžička hořčice

Postup:

V malé misce vyšlehejte všechny ingredience na omáčku dohladka. Přikryjte a uložte do chladničky až do použití. Ve vzduchotěsné nádobě lze skladovat až týden. Na středně velké pánvi s těžkým dnem rozehřejte na mírném ohni olivový olej. Přidejte na tenká kolečka nakrájenou cibuli a na středně nízkém plameni ji smažte, dokud nezkaramelizuje. Asi 25–35 min. Pokud začnou hnědnout příliš rychle, snižte teplotu. Po dokončení je dejte stranou.

Do velké mísy dejte mleté hovězí maso, vejce, jemně nakrájenou cibuli, česnek, worcester, hořčici, mořskou sůl a pepř. Pomocí rukou maso promíchejte, dokud se zcela nespojí. Rozdělte maso na čtyři stejné části a vytvarujte z něj placičky silné podle vašich preferencí. Rozehřejte gril na vysokou teplotu po dobu 10 min.

Každou placičku osolte a opepřete a položte na rozpálený gril. Snižte teplotu na střední a zavřete víko. Pečte 5 minut. Obraťte placičky a grilujte dalších 3–5 minut, nebo dokud není maso propečené podle vašich představ. Na placičky položte sýr, zavřete víko a nechte ho rozpustit. Zatímco se sýr rozpouští, opečte si na rozpáleném grilu housky. Cheeseburgery připravíte tak, že na horní i spodní stranu opečené housky přidáte velké množství tajné omáčky. Přidejte hovězí placičky a poté na ně vrstvěte salát, cibuli a rajče. Podávejte s nakládanými okurkami.

Vepřové kotlety s glazurou

● 1/2 šálku kečupu

● 1/4 šálku baleného hnědého cukru

● 1/4 šálku bílého octa

● 1/4 šálku pomerančové šťávy

● 1/4 šálku worcestrové omáčky

● 2 stroužky česneku, nebo lžíce sušeného česneku

● 1/2 lžičky sušeného rozmarýnu, rozdrceného

● 8 vepřových kotlet s kostí

Postup:

V malé misce smíchejte prvních sedm ingrediencí a připravíme si tak marinádu. Do velké mísy poté nalijte 3/4 marinády. Přidejte vepřové kotlety a důkladně obalte marinádou. Přikryjte a dejte do chladničky na 8 hodin nebo přes noc. Zbytek marinády také přikryjte a uložte do chladničky. Vepřové maso grilujte přikryté na středním žáru, dokud teploměr neukáže 145 °C, 4–6 minut z každé strany; během posledních 3 minut hojně potírejte zbylou marinádou. Před podáváním nechte 5 minut odstát.

Piknikové kuře na grilu

● 2 stroužky česneku, nebo lžíce sušeného česneku

● 2 lžičky másla

● 1 šálek kečupu

● 1/4 šálku baleného hnědého cukru

● 1/4 šálku chilli omáčky

● 2 lžíce worcestrové omáčky

● 1 lžíce hořčice

● 1/2 lžičky soli

● 2 kapky pálivé chilli omáčky

● 2 brojlerová kuřata

Postup:

Ve velkém hrnci osmahněte česnek na másle do měkka. Přidejte zbylé ingredience. Za stálého míchání přiveďte k varu. Odstavte z ohně; dejte stranou. Na lehce vymaštěném grilovacím roštu grilujte kuře přikryté na středním žáru 30 minut a občas ho otočte. Polévejte omáčkou. Grilujte ještě 15 minut nebo dokud teploměr nedosáhne 170°, několikrát polijte a otočte.

Grilovaný chřest s balzamikovou redukcí

● 500 g čerstvého chřestu

● 1 polévková lžíce olivového oleje + další na zakápnutí

● mořská sůl

● 1/2 lžičky čerstvě mletého pepře

● 1/2 šálku balzamikové redukce

● 1/4 šálku piniových oříšků (opražené)

● čerstvě nastrouhaný parmazán

Balzamiková redukce

● 1 šálek balzamikového octa

● 2 lžíce cukru nebo medu

● sůl

● 1 lžička kukuřičného škrobu

● 1/4 šálku studené vody

Postup:

Balzamikový ocet s cukrem nebo medem a solí vařte 10 minut, dokud se nezredukuje na polovinu. Do studené vody přidejte 2 lžičky kukuřičného škrobu a vlijte do zredukovaného octa. Mícháme na mírném ohni, dokud omáčka nezhoustne. Připravte si ji předem, v uzavíratelné nádobě ji lze skladovat až 3 týdny. Před použitím zahřejte a promíchejte.

Ořízněte a odstraňte tvrdé konce chřestu. Promíchejte s 1 lžící olivového oleje a dochuťte solí a pepřem. Gril předehřejte na vysokou teplotu. Po rozpálení položte chřest přímo na gril. Grilujte 3–4 minuty z každé strany, dokud není chřest upečený, ale stále mírně křupavý. Pokud pracujete se silnějším chřestem, přidejte 1–2 minuty na každou stranu.

Chřest přendejte na talíř a pokapejte balzamikovou redukcí, posypte čerstvým parmazánem, praženými piniovými oříšky a pokapejte olivovým olejem. Ihned podávejte.


publikováno: 11. 5. 2022, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: grilování, maso, zelenina

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+