Jak o svátcích odolat pokušení a nepřibrat | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví

Jak o svátcích odolat pokušení a nepřibrat

29. 11. 2022

Pokud se po celý rok stravujete zdravě a vyváženě, nemusíte se přes Vánoce nijak omezovat. Těch pár svátečních dnů vám určitě neuškodí. Jenže kdo z nás poctivě dodržuje takový režim? Zvlášť v tomto období proto neuškodí připomenout pár praktických zásad zdravého stravování a tipů, jak překonat ty největší sváteční nástrahy.

Období vánočních svátků by pro nikoho nemělo být stresujícím obdobím. Pokud máte jídelníček celý rok vyvážený, neuškodí vám na Štědrý večer smažená ryba, bramborový salát, a během Vánoc trocha cukroví. Ale jak sami víte, s jídlem roste chuť. Jednou povolíte, a už to jede.

Není to přitom slabou vůlí, ale tělo je tak od přírody nastavené. „Sladké potraviny a ty s vysokým obsahem sacharidů a vysokým glykemickým indexem zvyšují glykemii rychleji a výrazněji. Naopak pokud delší dobu jíte zdravě a vyváženě, tělo se tomu přizpůsobí a bude přirozeně odmítat nezdravá jídla,“ vysvětluje fitness trenérka a odbornice na výživu Marcela Blechtová.

Ano, ale v menším množství

Pokud už teď víte, že se tradičním vánočním pochoutkám určitě nebudete chtít vyhýbat, zkuste při tom alespoň dodržovat pár základních a celkem snadných pravidel. To první zní: Všeho s mírou. „Nepřejídejte se, zmenšete porce, cukroví si dopřejte, ale v menším množství. Doporučila bych maximum tři až pět kusů cukroví denně. V mističce vedle cukroví mějte sušené ovoce a pokud se chutě nedají ovládnout, dejte si před nebo po něm sušené ovoce, a napijte se vody s citronem. Celkově pijte přes den hodně vody a také jezte více zeleniny, abyste zmírnili hlad večer, kdy trávíte vánoční pohodu s rodinou,“ shrnuje Marcela Blechtová.

Dodává také, že velkou chybou je teď si nezřízeně dopřávat a slibovat si, že od nového roku začnete hubnout. Stejně jako většinu předsevzetí, s nimiž nezačněte ihned, ani to novoroční pravděpodobně nedodržíte. „Kromě toho tímto stylem přiberete další kila navíc, které se vám potom budou těžko shazovat,“ dodává odbornice.

Zásadní je nezačít až po Vánocích, ale ani během nich. Ideální je začít okamžitě, kdy máte pocit, že váš životní styl nebo tělo vyžadují změnu. Snažte se i přes svátky jíst pravidelně, ideálně třikrát až pětkrát denně, ke každému jídlu si dejte mističku zeleniny, díky níž toho sníte méně. „Pokud si nevíte rady, neváhejte požádat o pomoc nebo dohled odborníka. Aby se vám lépe odolávalo vánočnímu pokušení, je dobré začít se zdravějším jídelníčkem alespoň měsíc či dva před Vánocemi. Ideální ale samozřejmě je mít dietní plán po cely rok. Potom žádný malý prohřešek vůbec neuškodí. Zároveň se budete snadněji ovládat,“ říká Blechtová.

Démon alkohol

Nenápadným, ale o to větším problémem bývá také alkohol. „Sklenička či dvě bílého nebo červeného vína neuškodí. Více alkoholu vám ale nabourá veškerá vaše rozhodnutí i vůle, a tím pádem přestanete kontrolovat své chutě. Kromě toho však naruší také spánek, a celý druhý den. A jak víme, i špatný spánek nebo nespavost má velký vliv na přibírání na váze. Pozor na likéry a tvrdý alkohol, které jsou velmi energeticky bohaté,“ upozorňuje Marcela Blechtová.

Variantou je také alespoň některé energeticky zbytečně náročné položky na vánočním jídelníčku nahradit zdravějšími. Například smaženého kapra můžete nahradit pečením v troubě, stejně jako majonézu v salátu bílým jogurtem, případně namixovat půl majonézy a půl bílého jogurtu, díky čemuž se ani neochudíte o původní chuť.

Nezapomeňte na pohyb

Když navíc zařadíte pravidelný pohyb, váš metabolismus bude skvěle spolupracovat a ani nepoznáte, že jste o Vánocích polevili. Zároveň využijte času, protože o svátcích nechodíte do práce a nemůžete se vymlouvat na ranní spěch. Ideální je si jít před snídaní na půl hodinky zaběhat. „Ranní běh nebo svižnější procházka nastartuje metabolismus. Procházky navíc můžete zařadit i do programu s dětmi, mohou se stát součástí rodinných návštěv. Zima ale nabízí i další zábavné druhy sportu, jako je bruslení nebo lyže. Protože o vánocích už moc často nesněží, můžete o svátcích klidně i vyrazit na kolo. Zároveň tak budete děti učit pravidelnému pohybu,“ radí Marcela Blechtová.

První pomoc

„Pokud se přesto stane, že na Štědrý den neudržíte své chutě a přejíte se, druhý den si dejte odlehčující den, například lehké maso a saláty. Zároveň omezte sacharidy. Další den už ale musíte sacharidy zařadit, jinak vaše tělo znovu sáhne po rychlých cukrech a vy se znovu ocitnete v začarovaném kruhu, z kterého se těžko vystupuje,“ dodává odbornice.

udroj: Unsplash


publikováno: 29. 11. 2022, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: hubnutí, sladkosti, Vánoce

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+