Jaký vliv má chůze na zdraví a kolik by měl člověk denně ujít? | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Jaký vliv má chůze na zdraví a kolik by měl člověk denně ujít?

11. 3. 2021

Blížící se jaro přímo vybízí ke změně jídelníčku a aktivnímu odpočinku. Každá snaha se cení, ale pozor na to, čemu věříte. I v oblasti zdravého životního stylu panuje spousta mýtů a polopravd. Jedním z největších omylů je přitom také často uváděný denní limit kroků, které by měl člověk nachodit. Kde se vzalo číslo 10 000 a jaké má opodstatnění? Výživový specialista Petr Havlíček upozorňuje, že nejde o údaj, který by byl podložený vědeckými daty, ale o marketingový tah starý víc než půlstoletí.

Měření kroků se stalo fenoménem dneška

I ti, co vůbec nesportují, se snaží alespoň „něco nachodit“. Vzdálenost, kterou překonáme po svých, lze sledovat prostřednictvím nejrůznějších chytrých hodinek, fitness náramků i mobilních aplikací. I v nich je často přednastavena hodnota 10 000 kroků jako každodenní meta, ke které se upínat. Kde se ale tohle číslo vzalo a je skutečně pro udržení optimální kondice rozhodující? „Profesorka I-Min Lee, epidemioložka z Harvardské univerzity, zjistila, že toto číslo pochází z roku 1965. Bylo marketingovým tahem jedné japonské společnosti, která v té době začala vyrábět krokoměry a podařilo se jí ho natolik zpropagovat, že ho všichni bereme jako standard,“ poukazuje Petr Havlíček v pořadu Rozum v troubě na zjištění studie publikované v časopise Americké lékařské asociace.

Krok za krokem

Podle této americké studie stačí starší ženě 4 400 kroků denně k tomu, aby o 41 % snížila riziko úmrtnosti ve srovnávání s jejími vrstevnicemi, které ujdou jen 2 700 kroků. „Pokud budeme kroky navyšovat, tak se efekt zvyšuje až do čísla 7 500 kroků. Pak už žádný prokazatelný benefit nemá,“ cituje dál. „Minimum kroků, které by člověk denně měl ujít je tedy 4 400 a optimálních je 7 500 kroků. Dobré je ale pamatovat na to, že to jsou stále jen čísla. Žijeme v zajetí různých moderních technologií a ty nám neustále podsouvají nějaká data a výsledky, kterých bychom měli dosáhnout. Musíme myslet hlavně na to, že každý jsme jiný, a individuálně k sobě přistupovat. Cesta je cíl a důležitější než se orientovat podle nějakých paušálních doporučení je vnímat svoje tělo,“ nabádá populární odborník na zdravou životosprávu k racionálnímu přístupu.

  • Jestli vás zajímají i další rady a chcete se v záplavě mnohdy protichůdných informací lépe orientovat, sledujte zdarma pořad Rozum v troubě na internetové televizi Mall.tv. Nové díly můžete vidět v premiéře každé pondělí, nebo kdykoli a kdekoli prostřednictvím mobilních i smart TV aplikací a na www.mall.tv/rozum-v-troube.

publikováno: 11. 3. 2021, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: pohyb, prevence

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+