Nebojte se při hubnutí příloh | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví

Nebojte se při hubnutí příloh

25. 1. 2022

Nový rok je symbolem začátků a předsevzetí. Některá vydrží pár dní, některá několik měsíců a některá změní celý život. Redukce váhy, patří mezi jedno z pěti nejčastějších předsevzetí.

Hladovění, diety i vynechávání příloh

Lidé často sahají po hladovění, které váhu sníží, ale po navrácení do normálního režimu kila opět naskakují. Inspirací je i bezpočet diet, které „zaručí“ snížení váhy či vynechávání příloh, které jsou údajně zbytečným zdrojem nepotřebných sacharidů. Servírování jídel bez přílohy je sice oblíbených a možná i dočasně funkčním prostředkem tzv. rychlého hubnutí, není to ale dlouhodobě dobré řešení. Jak to tedy s přílohami doopravdy je? Proč je zcela nevyřazovat z jídelníčku, co může jejich dlouhodobá absence způsobit a jak je vhodně nahradit?

Příloha jako důležitá součást jídelníčku

Právě přílohy bývají jedním z problémů při snižování váhy. Ale jejich absence je citelná kvůli nedostatečnému zasycení. „V honbě za vysněnou postavou je úplné vynechání příloh bez jejich adekvátní náhrady jedním z nejčastějších kroků, ke kterému se při hubnutí lidé uchylují. Ačkoliv jejich eliminace zpočátku opravdu urychluje hubnutí, v praxi se ukazuje, že to pro většinu lidí není praktické, dlouhodobě udržitelné a ani nutné. Tato radikální změna se z dlouhodobého hlediska nevyplácí a může mít i neblahé zdravotní následky,“ říká Monika Rychlovská Tělupilová, výživová poradkyně Slim Pasta.

Častý scénář vypadá tak, že při vynechání například obědové přílohy se tělo o energetický deficit přihlásí později večer, což má za následek dojídání se sladkostmi či velkými porcemi jídla. „Při dlouhodobém vynechání příloh si tělo si přivykne na nižší příjem a po jejich opětovném zařazení pak hrozí poměrně vysoké riziko jojo efektu. Správnou cestou tedy není vyřadit přílohy z jídelníčku, ale přijít na to, jak si je správně dávkovat či jak je vhodně nahradit,“ dodává Monika Rychlovská Tělupilová.

Zázračný konjak

Jednoduchou pomůckou může být zařazení příloh z konjaku do vašeho stravovacího plánu. „Konjakové přílohy vás dokonale zasytí a díky jejich velmi nízké energetické hodnotě vám pomohou snížit množství přijímaných sacharidů. Kromě toho jsou bohatým zdrojem vlákniny glukomannan, která funguje jako prebiotikum, napomáhá se zbavit zácpy a pomáhá i ke snižování hmotnosti,“ vysvětluje Monika Rychlovská Tělupilová, výživová poradkyně Slim Pasta.

Jak tedy dojít ke zdárnému cíli? Pokud se tedy snažíte hubnout, konjakové přílohy vám ve vaší snaze určitě pomohou. A pokud byste si přeci jen rádi naservírovali běžnou přílohu, pokuste se ji připravit v odlehčené formě nebo doplněnou o zeleninu.

Tipy na odlehčení jídelníčku

● Milujete bramborovou kaši? Zkuste část brambor nahradit celerem, brokolicí nebo květákem.

● Rýži, kuskus, pohanku nebo bulgur servírujte namíchané s nadrobno nakrájenou zeleninou, například květákem nebo brokolicí.

● Oblíbeným hranolkám, kroketám, bramborákům, topinkám či smaženým palačinkám se raději vyhněte. Smažením zbytečně zvyšujete energetickou hodnotu jídla a zároveň ho „obohacujete“ o škodlivé látky. Kromě jiného tím přitížíte především žaludku a žlučníku.

Recepty majdete na: www.slimpasta.cz


publikováno: 25. 1. 2022, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: hubnutí

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+