Nezapomínejte na pitný režim | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Nezapomínejte na pitný režim

9. 6. 2021

Možná patříte k lidem, kteří mají neustále po ruce lahev s vodou? Nebo si naopak někdy až během odpoledne uvědomíte, že jste za den vypili jen ranní kávu? Pro správné fungování organismu je příjem tekutin nezbytný. Ovšem není pití, jako pití a občas je dobré si zrekapitulovat, jakým nápojům se raději vyhnout a jak by měl správný pitný režim vypadat.

Kolik je dobré vypít?

Kolik tekutin bychom za den měli vypít? Jednoznačná a univerzální odpověď neexistuje, odvíjí se od hmotnosti, věku, ale i našeho zdravotního stavu nebo tělesné zátěže. Obecně můžeme říci, že za den bychom měli přijmout 2–3 litry tekutin, ideálně v podobě čisté vody, neslazených nápojů, ovocných či zeleninových šťáv a samozřejmě tekutin z jídla. Pokud pijeme nedostatečně, na našem organismu se to projeví únavou, bolestí hlavy, kolísáním tlaku nebo třeba sušší pokožkou. Nebezpečný ale může být opačný extrém – přílišný příjem tekutin ve snaze dodržet pitný režim. Přetěžujeme tím totiž ledviny, z těla se vylučuje příliš mnoho minerálů a může dojít k otravě a v krajním případě selhání organismu. I u přísunu tekutin proto platí, všeho s mírou.

Je libo vodu, nebo čaj?

Ideálním prostředkem na dodržování pitného režimu je obyčejná voda. Nejste ji schopni do sebe dostat? Zkuste přidat pár kapek citronu nebo si ji naředit přírodní ovocnou šťávou. Postupně můžete poměr upravovat a množství džusu ubírat. „Pitný režim můžeme doplnit i pomocí jemně mineralizovaných vod, které umí našemu tělu dodat chybějící minerály, jako třeba hořčík. Tekutiny dobře doplní také slabý zelený, bylinkový nebo ovocný čaj. Milovníci černého čaje nebo kávy by si naopak měli dát pozor na dehydrataci, kterou mohou tyto nápoje svým obsahem kofeinu způsobovat. Oblíbený ranní šálek kávy bychom proto neměli do pitného režimu vůbec počítat,” říká Petr Souček, nákupčí nápojů online supermarketu Košík.cz a doplňuje: „To ovšem neznamená, že bychom měli přestat pít kávu. Sice přirozeně urychluje proces močopudnosti a dehydruje, což s sebou přináší pocit žízně a potřebu doplnit vodu. V rozumné a kontrolované míře tak může příznivě podporovat dostatečný přísun tekutin.”

Džusy a šťávy omezte

Různé ovocné šťávy působí na první pohled zdravě – jsou přece z ovoce. Obsahují ale množství přírodních cukrů a někdy jsou doplněné i umělými sladidly či aromaty. Pokud si chcete dopřát jednou za čas džus, pečlivě sledujte složení a volte čerstvě lisované šťávy nebo kombinujte ovoce se zeleninou. Výrazně omezit byste měli limonády plné umělých sladidel – zkuste je nahradit těmi, které perlí, ale obsahují přírodní šťávu třeba v podobě moštu.

Alkohol a energetické nápoje s mírou

Sycené vody by měly být spíše příležitostným zpestřením a neměly bychom je pít pravidelně. „Nadměrně sycené vody mohou způsobovat pocit plynatosti, dráždit žaludek a při nadměrné konzumaci zatěžovat ledviny. Vybírejte si proto raději jemně sycené vody a pijte je jen občas. Stejně jako u čajů nebo minerálek i zde platí, že je vhodné tekutiny střídat a nepít jeden druh dlouhodobě,“ doplňuje Petr Souček. Opravdu výjimečně byste pak měli pít energetické a kolové nápoje, které obsahují stimulační látky, nejčastěji v podobě kofeinu. Umí nabudit náš organismus, ale dlouhodobě může nadměrná konzumace kofeinu způsobit nespavost, nervozitu i úzkost a poškodit orgány. Samostatnou kapitolou je alkohol, který významně dehydratuje a vytváří nadměrnou zátěž na naše ledviny.

Jak pít pravidelně

Pokud si večer vzpomenete, že jste přes den vypili málo, není dobré to nárazově dohánět. Správný pitný režim totiž vyžaduje pravidelnost. Pocit žízně už signalizuje, že jsme příjem tekutin podcenili, ale nárazovým vypitím dvou litrů vody našemu tělu příliš neprospějeme. Pokuste si proto vytvořit nový zdravý návyk a pijte malé doušky v průběhu celého dne. N Začněte už po probuzení, kdy sklenice vody s citronem správně nastartuje náš organismus na celý den.

Zodpovědně vůči přírodě

Chcete dodržovat zodpovědně pitný režim, ale příčí se vám kupovat pořád nové PET lahve? Není divu, obaly od nápojů tvoří velkou část námi vyprodukovaného odpadu. Klasická plechovka se v přírodě bude rozkládat 15 let, plastová láhev nebo kartonový obal v podobě tetra-paku s alobalovou vrstvou dokonce 100 let a sklo je víceméně nezničitelné. Jak spotřebu plastů, a celkově obalů omezit? Pořiďte si na pití lahve z nezávadných materiálů, které můžete používat opakovaně. Pokud raději volíte klasický plast nebo plech, sáhněte po vratných obalech, jaké nabízí třeba Košík.cz ve spolupráci se společností Mattoni. Můžete si koupit jak zálohovanou plastovou lahev, tak i plechovku. Po vypití ji jednoduše vrátíte kurýrovi, a tím i zpět do oběhu. Pitný režim se vám hned bude dodržovat mnohem lépe.


publikováno: 9. 6. 2021, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: dehydratace, nápoje, prevence

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+