Řepa, česnek, salát… | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Řepa, česnek, salát…

8. 10. 2021

V konzumaci zeleniny máme sice ještě rezervy, ale jedno je jisté: stále více si ji vychutnáváme nejen v syrové podobě, ale také na grilu.

Na zajímavé informace se Akademie kvality zeptala Ing. Zuzany Přibylové, tajemnice Zelinářské unie Čech a Moravy. „Pokud denně sníme dle doporučení Světové zdravotnické organizace 400 až 500 gramů zeleniny a ovoce, což je třeba pár rajčat a jablko, aktivně se chráníme před civilizačními chorobami, jako je např. rakovina zažívacího traktu. U nás ale bohužel průměrně konzumujeme pouhých 240 g ovoce anebo zeleniny. A přitom se v našich krajích pěstují druhy, které se obecně označují za nejprospěšnější. Mám na mysli třeba cuketu, papriku nebo brokolici,“ vysvětluje Ing. Zuzana Přibylová, tajemnice Zelinářské unie Čech a Moravy.

Víte, čím jsou jednotlivé druhy zeleniny prospěšné?

Je třeba si uvědomit, že prostřednictvím zeleniny přijímáme velké množství vitaminů, minerálů, stopových prvků a také antioxidantů, které nás chrání mimo jiné před negativním účinkem volných radikálů. Uvádíme pár specifických účinků některých druhů zeleniny:

Rajčata – podporují zažívání a snižují krevní tlak i růst choroboplodných bakterií ve střevech.

Papriky – povzbuzují trávení a imunitu, brzdí proces stárnutí a chrání pokožku před sluncem.

Salát – uklidňuje a zlepšuje činnost mozku i jater, dále paměť, soustředěnost, spánek a trávení.

Cibule – podporuje činnost cévní soustavy a imunitu a představuje prevenci proti osteoporóze.

Česnek – má protibakteriální účinky, snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi i vysoký krevní tlak.

Špenát – snižuje krevní tlak, působí proti svalovým křečím a je možnou prevencí degenerace zraku.

Červená řepa – zmírňuje infekci dýchacích cest, reguluje krevní oběh, předchází zácpě a léčí ekzémy.

Mrkev – je skvělá regenerační potravina při pocitu únavy, pomáhá při kožních chorobách a proti zácpě.

Ředkvičky – podporuje tvorbu žluči, urychluje zažívání, je prevencí rakovinových onemocnění.

Celer – povzbuzuje zažívání, reguluje krevní tlak i oběh a pomáhá zbavovat stresu a zklidnit nervy.

Co sledovat při výběru zeleniny?

Také na podzim se v našich krajích urodí rozmanité množství zeleniny. Díky tomu si můžeme v obchodech volit vždycky z několika druhů a také třeba podle původu. Dalším vodítkem při výběru zeleniny jsou také naše značky kvality jako např. Klasa, Bio nebo Regionální potravina.

„V každé zemi jsou náležitě hrdí na své výpěstky. Když máme na výběr, zkusme sáhnout po zelenině pocházející z našeho regionu, nebo alespoň od nás. Je totiž nejen více čerstvá, protože je dopravená do obchodu jen pár hodin po sklizni, ale je i bezpečnější pro spotřebitele. Zejména proto, že většina našich zelinářů pěstuje tzv. integrovaným způsobem, který je šetrnější k přírodě a také k zákazníkovi. Navíc to má zelenina z našich končin blízko na trh, takže po sobě nezanechává tak dlouhou uhlíkovou stopu jako zelenina dovozová. V neposlední řadě, pokud koupíme zeleninu od určitého místního farmáře, přímo ho podpoříme. Navíc víme, kdo a jak naši zeleninu vypěstoval,“ vysvětluje Ing. Zuzana Přibylová, tajemnice Zelinářské unie Čech a Moravy.

Jak na zeleninu na grilu?

Nejspíše vás napadne, že každý druh zeleniny vyžaduje různé zacházení. Doba grilování zeleniny se logicky odvíjí od její velikosti a tvrdosti. Je ovšem také třeba zohledňovat skutečnost, že většina grilů má místa, která jsou více horká než zbytek plochy. Na ně vložte druhy zeleniny, které snesou více horka, např. cibuli a papriku. „Nejprve začněte grilovat hutnější papriky a cibule (případně je dejte na více horkou plochu), poté přidejte: lilek, cuketu, houby a tykev. Jako poslední grilujte rajčata,“ radí Ing. Zuzana Přibylová, tajemnice Zelinářské unie Čech a Moravy.

Tip: Aby se vám zelenina nelepila na gril, potřete ji ihned po nakrájení jakýmkoli rostlinným olejem, jako je např. řepkový olej nebo olej lisovaný z jadérek hroznového vína. Také se ujistěte, že je váš gril dokonale vyčištěný.

Kterou na gril raději nedávat?

„Grilovaná zelenina je výborná, ale raději negrilujte okurky, celer a většinu listové zeleniny. Nehodí se to kvůli vysokému obsahu vody. Výjimkou je naopak římský salát, který je na grilu naprosto dokonalý,“ dodává Ing. Zuzana Přibylová, tajemnice Zelinářské unie Čech a Moravy.

zdroj a další informace: www.akademiekvality.cz


publikováno: 8. 10. 2021, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: grilování, zelenina

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+