Výživoví poradci o zdravém jídle do zaměstnání i školy | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví

Výživoví poradci o zdravém jídle do zaměstnání i školy

1. 10. 2020

Na jednu stranu možná teskníte po létě, které je vždy tak krátké, na druhou stranu jste se už těšili na pravidelný režim docházek do práce a našich dětí do školy, kontakt s kolegy a znovuzavedení zdravých návyků, které nás po celý rok tolik posilují. Jde jen o jedno: aby byly opravdu našemu zdraví a štíhlé linii prospěšné. Jak tedy na ně?

Pevná vůle versus zdravé návyky

Když jde o udržování štíhlosti nebo dokonce o zdravé hubnutí, měli bychom přestat spoléhat na pevnou vůli, která má ve skutečnosti velmi jepičí život, a místo toho sázet hlavně na železné návyky. Po určité době se nám natolik zautomatizují, že jejich dodržování nás nestojí o nic více pevné vůle než běžného návyku ranní očisty zubů zubní pastou. Taková je síla zvyku.

Příprava nade vše

V případě zdravého stravování jde především o pravidelnost. Nikomu neprospívá vstávání ve stresu na poslední chvíli, dohánění zpoždění vynecháním jídla i kvalitní hydratace, posilování vnitřního stresu velkými dávkami kofeinu, a tak i podporou celkové denní nepohody, která se nese celým dnem. „Pokud však rádi déle spíte, mám pro vás jednu radu. Připravte se den předem. Nabalené svačinky či celé obědy ve vhodných krabičkách či obědových nádobách v ledničce jsou nepřekonatelnou podporou. I když to může vypadat, že vás chci ochudit o spánek večerní, z vlastní zkušenosti mohu říci, že právě dodržováním zdravých návyků získáte o porci energie navíc, kterou můžete využít k přípravě chutného jídla den předem,“ říká Štěpánka Kutišová, výživová poradkyně NATURHOUSE.

Ovoce v akci

Nezbytnou součástí příprav jsou chutné a lehké svačinky. Pokud je jíme, udržujeme si vyrovnanou hladinu cukru v krvi, která nám může pomoci eliminovat náladovost v práci a našim dětem pomůže k větší soustředěnosti a podpoří také jejich výkon ve škole. Doby, kdy se jim balily dva krajíce chleba s máslem a salámem, považujme za překonané. Náš lehký krok udržuje především konzumace širokého sortimentu ovoce. Nezapomeňme na to, že vyživuje, hydratuje, díky vysokému podílu vlákniny, flavonoidů a antioxidantů posiluje srdečně-cévní systém, stabilizuje hladinu krevního cukru a nakonec udržuje vyrovnaný i náš emocionální stav!

Krabičky, vidličky, zpracovaná úroda

Pro dobrou náladu si tedy připravme ovoce. Jsme-li natolik pracovně vytížení, že není možné počítat ani s pěti minutami, které spotřebuje chroupání celého jablka, pak si ovoce nakrájejme na kousky, pokapejme citronovou nebo limetkovou šťávou a případně přidejme rovnou malou vidličku do krabičky, aby byla okamžitě po ruce. Dětem můžeme z podzimní sezóny připravit třeba i zavařené domácí rozvary z hrušek, jablek a švestek, které dosladíme přírodním způsobem, například medem či javorovým sirupem.

Chia pudinky

Příprava alternativního chia pudinku není vůbec složitá. Stačí smíchat pět lžiček chia semínek v menším šálku alternativního mléka (mandlového, kokosového, makového atd.), přidat bobulové či jiné ovoce (mícháme druhy nesladké s těmi sladšími, které svačinu vhodně zasladí), případně trochu jiných semínek či suchých plodů, např. goji nebo moruší, lžičku medu a nechat ztuhnout do druhého dne třeba přímo ve skleničce s uzávěrem, aby byla připravena do tašky s jídlem do práce či školy.

Bílkoviny pro výkon i sytost

Někdy však pro vyšší pocit sytosti a spokojenosti potřebujeme vyšší přísun bílkovin konzumovaných i během dne. „V tom případě zabalíme vařené vajíčko, mističku šlehaného tvarohu s bylinkami, občas vyměníme za cottage sýr s pažitkou, může posloužit i konzerva tuňáka se zeleninou nebo pokrájené kostičky tofu. Přikusování pokrájených špalíčku mrkve, okurky, řapíkatého celeru, kedlubnu, ředkviček nebo rajčete či papriky je benefitem navíc,“ doporučuje Stěpánka Kutišová, výživová poradkyně NATUHROUSE.

Syté saláty k obědu

Pokud balíte do práce i obědy, velkým usnadněním jsou jídla, která jsou nejen zdravá, zasytí, ale jsou také chutná i ve studené podobě. Může jít například o sytější podobu obědových salátů s luštěninami, quinoou, nebo štíhlé linii prospěšnými luštěninovými, tzv. skleněnými nudlemi.

Středomořský cizrnový salát s tuňákem, jarní cibulkou, zeleninou, bylinkami a olivovým olejem je skvělý! Lehkou quinou plnou bílkovin na jaře mícháme s chřestem, na podzim třeba s hráškem a zelenými fazolkami. Skleněné nudle s asijskou zálivkou z rybí omáčky, limetkou, chilli papričkou, lžičkou medu a sezamovým olejem a se zbytky pečeného masa jsou nepřekonatelné!

Pečené saláty s plody podzimu

Na podzim využijeme plodů sezóny a vyrábět můžeme také obědové saláty s pečenými sytivějšími druhy zeleniny jako je pečená dýně, batát, karotka nebo červená řepa. Sytost a chuť pokrmu obohatí také hrst vlašských ořechů z nové úrody, bílkoviny dodá například odlehčená feta nebo hrst kozího sýra. Ochutit můžeme pro změnu lžičkou hořčice, jablečným octem, medem a pomerančovou šťávou. Lehké aromatické lístky rukoly přidají salátu na atraktivitě. A když už jsme u toho pečení, pak nezapomeneme ani na děti.

Wrapy pro děti

Snadná forma konzumace těchto jídel pro dětské strávníky je například wrap z celozrnné tortilly. Připravujeme je v neobvyklých kombinacích s pečenou dýní, mačkaným hráškem a kousky pečeného kuřete. Jindy použijeme rozmixované kari z červené čočky nebo avokádový hummus s vejcem a špalíčky zeleniny. Wrapy z pečeného kuřete ve stylu Caesar s listovým salátem a odlehčeným jogurtovým dipem se dětem asi nikdy nepřejí. Do wrapů upečeme také batát a kuřecí maso občas vyměníme za krůtí či králičí.

Zdravá třešnička na dortu

„Máte pocit, že za odměnu poctivého snažení by to chtělo nějaký dobrý bonbónek navíc? Mé oblíbené jsou například nesířené sušené meruňky či švestky obalené v hořké čokoládě, které si snadno vyrobíte podomácku. Skvělé jsou také datlové lanýže s kvalitní cejlonskou skořicí, na jejichž přípravu potřebujete pouze mixér,“ dává svůj osobní tip výživová poradkyně NATURHOUSE.

FIBROKI 5C – díky obsahu vlákniny regulují trávicí procesy a jsou skvělou náhradou za sladkosti. Dostupné příchutě: 5 cereálií, sušenky základní vlákninové, sezamové, anýzové, granátové jablko a kakaové. K dostání na www.eshop-naturhouse.cz


publikováno: 1. 10. 2020, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: dítě, oběd, snídaně, svačina, vláknina

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+