Zařaďte dýni do jídelníčku i kvůli štíhlé linii | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví

Zařaďte dýni do jídelníčku i kvůli štíhlé linii

10. 10. 2022

Podzim hraje všemi barvami a vrcholí i sklizeň dýní. Je velká škoda, že si mnoho lidí tento oranžový poklad spojuje s podzimem především kvůli svátku Halloween, a to jen v podobě do tmy svítících ozdob. Dýně má mnohem víc co nabídnout. Mimo blahodárných účinků na naše zdraví z ní lze vykouzlit na talíři skvělá a chutná jídla, která vám pomohou ke štíhlejším křivkám.

Dýně je jednou z několika málo druhů zeleniny, kterou můžete v kuchyni využít beze zbytku. Každá část má v sobě jiné potřebné živiny a spolu tvoří dokonalý celek. Dýně je z 90 % tvořena vodou spolu se spoustou důležitých minerálních látek. Voda na sebe v organismu váže škodlivé toxiny, které se pak z těla vyplavují pryč.

Dužina jako zdroj vitamínů a vlákniny

Dýňová dužina obsahuje mimo vody také pro tělo prospěšnou vlákninu, která podporuje trávení a správnou funkci střev. Bohatá je také na důležitý antioxidant beta-karoten, který chrání organismus a je zdrojem vitamínu A. “Obsažené vitamíny a minerály v dýňové dužině mohou blahodárně působit i na vaší pokožku. Dokážou rozzářit pleť a dodat jí elasticitu, pomohou i s vráskami. Z dužiny si můžete připravit také hydratační masku, která pleť příjemně vyživí,” radí Mgr. Tereza Vincourová, výživová poradkyně KetoMix.

Semínka nevyhazujte

Většina lidí dýni rozkrojí, vydlabe a semínka vyhodí. Dělají ale velkou chybu. Semínka jsou plná minerálů, nejvíce hořčíku, zinku a železa. Ty podpoří váš imunitní systém a ochrání vás před srdečními chorobami. Když je hodíte na pánev a zprudka nasucho opražíte, stanou se i skvělou křupavou pochoutkou pro podzimní večery u filmů.

Uvařte si z dýně a nebojte se o svou postavu

Pokud jste se rozhodli zhubnout nebo si jen držíte linii, dýně by ve vašem jídelníčku určitě neměla chybět. Obsahuje minimum kalorií, ale jakékoliv jídlo s touto božskou zeleninou vás příjemně zasytí. Samozřejmě záleží na tom, s čím dýni zkombinujete. Receptů je spoustu, a to nejen slaných, ale i sladkých. “Pokud se rozhodnete připravit si typicky podzimní dýňový koláč a nasypete do něj spoustu bílého cukru, nemůžete čekat, že to vaši linii neovlivní. Doporučuji přípravě jídel věnovat potřebný čas a přemýšlet nad všemi ingrediencemi. Především nad tím, zda je nelze nahradit zdravější variantou. V případě cukru třeba čekankovým sirupem,” popisuje Mgr. Tereza Vincourová, výživová poradkyně KetoMix.

Ve spolupráci s výživovou poradkyní jsme pro vás připravili odlehčené recepty s dýní, kterými můžete v podzimních dnech doplnit váš dietní jídelníček.

Dýňové fit rizoto

Dýně Hokaido má jednu skvělou vlastnost. Nemusí se loupat a dá se tedy krásně zpracovat úplně celá. Dýňové fit rizoto se sníženým množstvím sacharidů si zamilujete na první ochutnání.

Ingredience:

● Dýně hokaido,

● zeleninová polévka KetoMix,

● konjaková rýže KetoMix,

● parmazán,

● sůl, pepř a tymián,

● olivový olej,

● řepkový olej.

Postup

Dýni omyjte a rozkrojte napůl. Vydlabejte vnitřek dýně a připravte si dýňová semínka do mističky. Dýni nakrájejte na kousky a naskládejte na pečícím papírem vyložený plech. Dejte do trouby na 180 stupňů a pečte do změknutí. Po upečení dýni rozmixujte a přilijte trochu zeleninového vývaru. Množství vývaru záleží na vaší preferenci, jak moc husté či řídké rizoto chcete. Rýži opláchnete od konjakového nálevu a vysypte na pánev s rozpáleným řepkovým olejem. Přidejte rozmixovanou omáčku a jídlo prohřejte. Přimíchejte parmazán a na druhé pánvi zprudka orestute dýňová semínka, kterými rizoto nakonec dozdobíte. Servírujte se sklenkou dobrého vína.

Dýňový chléb pro štíhlou linii

Ingredience:

● Máslová dýně,

● Proteinový bezlepkový chléb KetoMix,

● skořice a hřebíček,

● zázvor,

● dýňová semínka.

Postup

Máslovou dýni oloupejte, rozkrojte a vydlabejte semínka. Semínka nevyhazujte, pouze je očistěte. Nakrájejte dýni na kostičky a dejte do hrnce. Zalijte vodou, přidejte skořici, hřebíček a zázvor a nechte vařit cca 10 minut. Po změknutí vyberte z hrnce hřebíček a dýni rozmixujte ručním mixérem. Připravenou směs na Proteinový bezlepkový chléb smíchejte s vodou a přidejte rozmixovanou dýni. Na pánvi osmahněte očištěná dýňová semínka, která následně zamíchejte do připraveného těsta. Těsto vylijte do formy a pečte na 180 stupňů přibližně 25– 30 minut.


publikováno: 10. 10. 2022, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: vaříme, zelenina

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+